۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

حمایت شیلات از ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.
کد خبر: ۹۴۶۹۴

حمایت شیلات از ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا  با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشک‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۹ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۷۰ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ساختار و توان اجرایی و عملیاتی این تشکل‌ها نیازمند تقویت بیشتر و حمایت مناسب‌تر است تا از نتایج بهتری در عملکرد و فعالیت‌ها برخوردار باشند، بیان داشت: بنابراین طرح توامندسازی تعاونی‌های صیادی با همکاری وزارت تعاون در دستور کار پیگیری قرار گرفته است و امید آن می‌رود با فراهم سازی ساز‌و‌کار مناسب‌تری برای فعالیت‌های هدفمند تعاونی‌های صیادی ایجاد شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بررسی سوابق نشان می‌دهد که حدود چهار دهه از تشکیل اولین تعاونی‌های صیادی در کشور می‌گذرد؛ در طول این سال‌ها تنها تشکیلات رسمی و قانونی برای پیگیری امورات صیادان همین تعاونی صیادی بوده است که در دوره‌های زمانی مختلف برخی از خدمات را به صیادان و شناور‌های صیادی ارائه کرده و نیاز‌های اداری، پشتیبانی و خدمات صیادان را رفع کرده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر شکل‌گیری و فعالیت تعاونی‌های صیادی در برخی از مناطق محروم و نقاط دور افتاده، صیادی در نوار ساحلی شمال و جنوب کشور موجب رونق اقتصادی و توسعه اشتغال مردم ساحل نشین شده است که در اقدامات مذکور بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.

عباسپور نادری، افزود: با توجه به ماهیت فعالیت‌های صیادی در شمال و جنوب کشور حدود ۱۳۶ هزار نفر صیاد به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر فعال هستند و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به فعالیت‌های صید و صیادی اشتغال دارند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: بدون تردید رسیدگی و حمایت‌های اجتماعی و حرفه‌ای از جامعه صیادی مذکور در سر‌فصل برنامه‌های شیلات قرار داشته و دارد تا شرایط مناسب تری برای فعالیت این قشر زحمتکش و پرتلاش فراهم آید.

وی اذعان داشت: از سوی دیگر همراهی و همکاری تعاونی‌های صیادی و اتحادیه‌ها نیز می‌تواند مکمل برنامه ریزی‌های شیلات در پیگیری‌های لازم برای احقاق حق صیادان و به منظور ارج نهادن به تلاش فداکارانه این قشر زحمتکش مؤثر و مفید واقع شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار