۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
به زودی صورت می‌گیرد؛

اتمام پروژه مرمت موزه مردم شناسی چابهار واقع در ساحل مکران

عملیات حفاظت و مرمت موزه مردم شناسی چابهار به عنوان یکی از پروژه‌های مهم پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است و در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.
کد خبر: ۹۴۶۳۹

اتمام پروژه مرمت موزه مردم شناسی چابهار واقع در ساحل مکران

علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا با تأکید بر ضرورت مرمت و احیای بنا‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل مکران، گفت: در همین راستا بسیاری از پروژه‌های حفاظت و مرمت بنا‌های تاریخی، توسط پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران در حال انجام است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: یکی از مهمترین بنا‌های در حال مرمت، ساختمان تاریخی موزه مردم شناسی چابهار است.
وی تصریح کرد: عملیات حفاظت و مرمت موزه مردم شناسی چابهار به عنوان یکی از پروژه‌های مهم پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل دریای مکران با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است و در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.
به گفته جلال زایی، موزه مردم شناسی شهرستان چابهار بنایی چند طبقه با ارتفاع ۱۲ متر از سطح زمین است که در بارش‌های موسمی تابستان به شدت از ناحیه بام آسیب دیده بود.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، تأکید کرد: عملیات حفاظت و مرمت از جمله اجرای سقف سنتی چوبی، لایه بردای و نماسازی جداره‌های خارجی، ساخت و نصب درب‌های چوبی و مرمت دیوار پیرامون موزه انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه عملیات حفاظت و مرمت ساختمان بنای تاریخی موزه توسط پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل مکران از شهریور ماه آغاز شده است، گفت: امیدواریم به زودی شاهد اتمام عملیات مرمت این بنای تاریخی مهم واقع در ساحل مکران باشیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته‌های خود به مرمت و احیای بنای تاریخی حسینیه آل رسول (ص) با قدمت بیش از ۱۰۰ سال واقع در بافت تاریخی چابهار اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این پروژه نیز توسط پایگاه ملی خلیج فارس و سواحل مکران در حال انجام است، گفت: این اثر نیز بر اثر بارش‌های موسمی تابستان امسال از ناحیه سقف چوبی مورد آسیب شدید واقع شده که این پروژه مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته و به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
گفتنی است؛ بنا‌های تاریخی یاد شده در بافت قدیم شهرستان چابهار و در حاشیه ساحل واقع شده‌اند که حسینیه آل رسول در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۰۱ و موزه مردم‌شناسی چابهار در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۴۷۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار