۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

قرارداد ۶ میلیارد دلاری احداث بندر در سودان توسط امارات

قرارداد احداث، توسعه، مدیریت و بهره برداری از یک بندر در سودان توسط کنسرسیوم AD Ports امارات امضا شد.
کد خبر: ۹۴۶۲۷

قرارداد ۶ میلیارد دلاری احداث بندر در سودان توسط امارات


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از رویترز؛ بر اساس امضای توافق‌نامه بین کنسرسیوم AD Ports Group و Invictus Investment با مسئولان بندری سودان حق انحصاری ا‌جرای پروژه و توسعه بندر ابو‌امامه، مدیریت، بهره برداری و سرمایه گذاری مشترک به شرکت AD Ports امارات واگذار می‌شود.     

بر اساس این گزارش قرارداد شامل توسعه و بهره برداری از یک بندر با سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری و ایجاد تأسیسات منطقه اقتصادی در ابوامامه سودان واقع  در دریای سرخ است.

 این پروژه به مساحت ۴۱۵ هزار هکتار در ۲۰۰ کیلومتری شمال بندر سودان قرار دارد که در آن علاوه بر توسعه بندر، یک منطقه اقتصادی، یک فرودگاه و یک منطقه کشاورزی ایجاد خواهد شد.

«کاپیتان محمد الشمیسی» مدیر‌عامل گروه AD Ports در این زمینه گفت: گسترش دامنه فعالیت در اکثر نقاط جهان به منظور حمایت از توسعه دارایی‌های بندری و تجاری در بازار‌های جهانی این امکان را می‌دهد تا با اعتماد سازی نسبت به انجام فعالیت‌های بین‌المللی در نقاط مختلف جهان اقدام کنیم.

بر اساس این گزارش «جبرئیل ابراهیم» وزیر دارایی سودان نیز گفت: امارات پس از اجرای پروژه ۳۵ درصد از سود خالص سرمایه گذاری بندر امامه را از آن خود خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است سودان شریک تجاری عمده امارات است که طی ۲۵ سال گذشته صادرات از امارات به سودان با رشد سالانه ۱۴.۵ درصد افزایش از ۳۷ میلیون دلار در  سال ۱۹۹۵ به ۱.۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید.

 

قرارداد ۶ میلیارد دلاری احداث بندر در سودان توسط امارات
از سوی دیگر صادرات از سودان به امارات نیز با رشد سالانه ۱۸.۵ درصد از ۲۷.۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۱.۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بالغ شد.

«Osama Abdellatif» رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری Invictus PLC با اشاره به اینکه خوشحال است سودان این شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده گفت: در کنار گروه AD Ports امارات تلاش خواهیم کرد انتظارات بالای مسئولان سودانی را برآورده کنیم.

شایان ذکر است در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش‌هایی از سرمایه گذاری قطر در تأسیسات بندری سودان به ارزش چهار میلیارد دلار منتشر شد، اما به نظر می‌رسد این قرارداد به نتیجه نرسید‌ه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار