۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

آنکارا: بیش از ۱۵ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین منتقل شده است

آنکارا: بیش از ۱۵ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین منتقل شده است
وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد که مجموع محموله‌های انتقال یافته از بنادر اوکراین از ۱۵ میلیون و ۸۰ هزار تن فراتر رفته است
کد خبر: ۹۴۶۲۵

به گزارش خبرنگار مانا به نقل از خبرگزاری آناتولی، عادل کارا اسماعیل‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد که از اول آگوست تا ۲۵ دسامبر در مجموع ۵۸۵ کشتی از بنادر شهرهای اودسا، چورنومورسک و یوژنه اوکراین حرکت کرده و مجموع محموله های انتقال یافته از این بنادر از ۱۵ میلیون و ۸۰ هزار تن فراتر رفته است.

وی با اشاره به بحران جهانی غذا در پی جنگ اوکراین و روسیه افزود: انتقال غلات از اوکراین که یکی از مهم‌ترین مراکز غلات در جهان است متوقف شده بود؛ اما با دیپلماسی و همکاری روسیه، اوکراین و سازمان ملل بار دیگر روند انتقال غلات به سراسر جهان از سر گرفته شد.

وزیر حمل‌و‌نقل و زیرساخت ترکیه اضافه کرد: در این راستا از اول آگوست تا ۲۵ دسامبر، در مجموع ۵۸۵ کشتی از بنادر اودسا، چورنومورسک و یوژنه در اوکراین حرکت کردند. محصولات حمل شده بیشتر شامل جو، گندم، سویا، کنجاله آفتابگردان، سبوس گندم، نخود، تخمه آفتابگردان، چغندرقند، روغن آفتابگردان، دانه کانولا، ذرت و روغن سویا بوده است.

به گفته وی، ۲۰۰ کشتی از ۵۸۵ کشتی با پرچم ترکیه حرکت کرده و ۱۷۱ کشتی از ۵۸۵ کشتی محموله خود را به بنادر ترکیه آورده اند.

کارا اسماعیل‌اوغلو با بیان اینکه مجموع بار حمل شده توسط کشتی‌های ورودی به بنادر ترکیه دو میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۶۴ تن بوده، افزود: ۱۵ درصد از کل محموله ها وارد ترکیه شده است. همچنین مقصد ۱۲ درصد به آفریقا، ۲۹ درصد به آسیا و ۴۴ درصد به اروپا بوده است.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار