۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

جزیرۀ دارا در خوزستان به پارک ملی دریایی تبدیل می‌شود

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان از تلاش‌های این سازمان برای تبدیل جزیره دارا به پارک ملی دریایی در خوزستان به منظور حفاظت بیشتر از منابع با ارزش محیط زیستی این جزیره خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۸۵

جزیرۀ دارا در خوزستان به پارک ملی دریایی تبدیل می‌شود

محمد جواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به انجام اقدامات موثر در راستای حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در بخش صنعت  الزام به رعایت دستور‌العمل‌های زیست محیطی و مجهز شدن صنایع بزرگی، چون پتروشیمی و نفت و گاز به تصفیه خانه‌ها و سیستم‌های کنترل آلودگی از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه در صنعت نفت و گاز هم  گام‌های مؤثری در راستای کاهش فلور‌های نفتی در استان برداشته شده است، اظهار داشت: همچنین برنامه‌های توسعه‌ای صنعت که در راستا با محیط زیست هستند، تقویت شده و در این حوزه نیز در جهت توسعه پایدار گام‌های مؤثری برداشته‌ایم که علاوه بر حفظ اقتصاد صنعتی در استان کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد.

وی یکی دگیر از معضلات اصلی استان را مهار گرد و غبار اعلام کرد که سالیان سال است این استان را با چالش روبه‌و کرده است.

اشرفی در ادامه گفت: انجام مطالعات تأمین حق‌آبه تالاب‌های استان، تلاش برای احیای گونه‌های جانوری همچون گوزن زرد ایرانی در پارک‌های ملی دز و کرخه، احیای آهوی ایرانی در مناطق میش‌داغ و دیمه رامهرمز، حفظ گونه با ارزش لاک پشت فراتی از مهمترین برنامه‌ها در حوزه محیط زیست طبیعی بوده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفته‌های خود از تلاش‌های این سازمان برای تبدیل جزیره دارا به پارک ملی دریایی در خوزستان به منظور حفاظت بیشتر از منابع با ارزش محیط زیستی این جزیره خلیج فارس خبر داد.

این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان در ادامه همچنین در خصوص چالش‌های اصلی کشور در حوزه محیط زیست، گفت: فقدان آموزش در بخش‌های مختلف جامع در حوزه محیط زیست، مدیریت پسماند‌های شهر که یکی از مشکلات همه شهر‌های بزرگ و کوچک در سراسر کشور است و چالش عظیم کم آبی که تمام استان‌ها با آن روبه‌رو هستند را می‌توان به عنوان چالش‌های مهم زیست محیطی کشور نام برد.

اشرفی تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت حفظ آب در محیط زست، تأمین آب و نیاز زیستی برای محیط زیست نیز یکی از مشکلات اساسی در سراسر کشور است؛ الزام صنایع به بازچرخانی آب و استفاده مجدد و تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی می‌تواند در رفع مشکل کم آبی مؤثر باشد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، تصریح کرد: در حوزه مدیریت پسماند نیز می‌توان با الگوسازی فرهنگ بازیافت و جلوگیری از روش‌های دفع غیر اصولی، اثرات سوء این پسماند‌ها را کاهش داد.

وی در خصوص برنامه‌هایی که مدیران آینده باید به آن توجه داشته باشند نیز اذعان داشت: تداوم حل مشکلات پسماند، پایش مستمر صنایع به لحاظ زیست محیطی، توجه به تأمین حق‌آبه تالاب، الزام صنایع، توجه به مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست را می‌توان به عنوان مهمترین کار‌های اولویت‌بخش برای مدیران آینده دانست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار