۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

تامین حق‌آبه و نگه‌داشت آب تالاب ها؛ معضل مهم محیط زیست خوزستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه و نگه‌داشت آب تالاب‌ها از مهمترین معضلات زیست محیطی استان محسوب می‌شوند، گفت: همچنین وجود رودخانه‌های پرآب، چون کارون، کرخه و دز و ورود فاضلاب و پساب‌ها به این رودخانه‌ها و مدیریت پسماند‌های شهری از مهمترین مشکلات خوزستان است که این استان را با انواع چالش‌ها روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۹۴۵۸۴

تامین حق‌آبه و نگه‌داشت آب تالاب ها؛ معضل مهم محیط زیست خوزستان

محمد جواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت محیط زیست استان خوزستان به دلیل وجود تالاب‌ها، دریا و کوهستان و تنوع زیستی بالای گیاهی و جانوری گفت: بر همین اساس و به خاطر همین توانمندی‌ها، چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی در استان بسیار گسترده و متنوع است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: وجود صنایع مهمی، چون نفت و گاز، پتروشیمی‌ها و صنایع سنگین تولید فولاد که بیشتر در مجاورت شهر‌ها و سکونتگاه هستند، باعث آلودگی و چالش‌های زیست محیطی زیادی شده است.

به گفته وی، در بخش محیط طبیعی نیز استان با چالش‌های مهمی، چون آتش‌سوزی در جنگل‌ها، تعرض به مناطق حفاظت شده، کنترل آفات، تامین حق‌آبه و نگه‌داشت در تالاب‌ها و مشکلات و بحران‌های گرد و غبار روبه‌رو است.

وی اذعان داشت: در کنار آن‌ها وجود رودخانه‌های پرآب، چون کارون، کرخه و دز و ورود فاضلاب و پساب‌ها به این رودخانه‌ها و مدیریت پسماند‌های شهری از مهمترین مشکلات استان خوزستان است که این استان را با انواع چالش‌ها روبه رو کرده است.

این مقام مسئول در استان خوزستان تصریح کرد: از آنجا که استان در سال‌های گذشته گرفتار مشکل گرد و غبار و ریزگرد بود، بر اساس اولویت بندی، احیا و نگه‌داشت آب در تالاب‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های کاری در سال‌های اخیر بوده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زست استان خوزستان، پروژه نگهداشت آب در تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و تامین حق‌آبه برای این تالاب را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

وی بیان داشت: در حوزه تالاب شادگان ساخت سازه‌های تنظیمی در جهت حفظ آب شیرین در تالاب در فصول گرم سال و همچنین تکمیل پروژه انتقال آب به بخش جنوبی تالاب شادگان از رودخانه کارون به میزان پنج متر مکعب انجام شده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: در راستای حل این معضل مهم زیست محیطی، تامین حق‌آبه برای کانون‌های فوق بحرانی و احیای تالاب‌ها، پروژه‌هایی بود که با محوریت محیط زیست انجام شد و اثرات خوبی را نیز به دنبال داشت.

اشرفی افزود: پسماند‌های شهری نیز یکی ازمهمترین معضلات محیط زیست بود که بیشتر شهر‌های استان با آن روبه‌رو بودند ساماندهی جایگاه‌های پسماند و تلاش برای مدیریت، از اقداماتی بود که برای رفع این چالش‌ها انجام شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار