۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا

عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا بندرعباس با حضور استاندار، مدیرکل بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران استان آغاز شد.
کد خبر: ۹۴۵۴۴
آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا

به گزارش مانا، حسین عباس نژاد در حاشیه برگزاری این آیین درجمع خبرنگاران گفت: بندرنخل ناخدا در سه مرحله جداگانه تعریف شده که فاز اول آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۹۱ آغاز و تا سال ۱۳۹۶ به پایان رسید. 
مدیر کل بنادر ودریانوردی هرمزگان افزود: مرحله اول این طرح شامل احداث زیرساخت‌های اولیه بندری و دریایی، جاده دسترسی، موج شکن‌ها و حوضچه پهلوگیری شناور است که در این مرحله اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال از محل داخلی سازمان بنادر و دریانوردی هزینه شده و حتی از اعتبار پیش‌بینی شده برای کل طرح در برآوردهای اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال نیز بیش‌تر است. 
وی با بیان اینکه مرحله دوم آن نیز با کاربری تاسیسات مسافری، گردشگری و تفریحی از طرق جذب سرمایه‌گذار طراحی شده است، ادامه داد: بر اساس سیاست کلی دولت سیزدهم، تکمیل طرح‌های بنادر کوچک و چندمنظوره با استفاده از راهبرد گسترش سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی است. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه به امضای تفاهم‌نامه همــکاری ســه‌جانبه بین وزرای کشـور، راه و شهرسازی و میـراث فرهنگـی، گردشـگری و صنایـع دســتی اشاره کرد و بیان داشت: عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا نیز در راســتای این تفاهم‌نامه و با هدف ارتقــا کیفــی و ایمنـی گردشـگری و مسـافری دریایـی مطابق با شـرایط ایمـن و مطابـق بـا اسـتانداردهای ملـی و بین‌المللـی آغاز شده است.  
به گفته عباس نژاد؛ این پروژه سازمان بنادر و دریانوردی قرار است توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال تکمیل شود. 
عباس‌نژاد افزود: عملیات اجرایی تکمیل حوضچه (موج‌شکن) بندر نخل ناخدا شامل تکمیل بازوی اصلی (شرقی) به طول تقریبی ۳۵۰ متر و بازوی فرعی (غربی) به طول تقریبی ۱۵۰متر است. 
وی در خصوص مشخصات سازه‌ای بندر نخل ناخدا نیز گفت: مساحت موج‌شکن حدود ۹۷هزار متر مربع، مساحت حوضچه حدود ۷,۵ هکتار، دهانه ورودی حوضچه ۷۳ متر طول و عمق حوضچه  نیز حدود ۲.۵۰ متر است.
شایان ذکر است؛ بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح‌های منحصر بفرد بندری کشور قلمداد می‌شود که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن‌سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث است که با بهره‌برداری کامل از این طرح فاصله ۱۹ کیلومتری بندرعباس به جزیره هرمز به ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار