۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

عزم چین برای کسب سهم بیشتر از بازار ساخت کشتی‌های حمل LNG

با توجه به رزرو کامل یارد‌های کره جنوبی به منظور ساخت کشتی‌های حامل گاز LNG چین تصمیم دارد با افزودن تعداد کارخانجات، سهم بیشتری را از بازار ساخت این نوع کشتی‌ها به دست آورد.
کد خبر: ۹۴۵۳۱

عزم چین برای کسب سهم بیشتر از بازار ساخت کشتی‌های حمل LNG

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تا اواخر نوامبر ۲۰۲۲ میلادی یارد‌های کشتی‌سازی چینی سفارشات ساخت کشتی‌های LNG خود را از ۲۱ فروند به ۶۶ فروند به ارزش ۶۰ میلیارد دلار افزایش دادند که این رقم ۲۱ درصد از سفارشات جهانی کشتی‌های گازبر را تشکیل می‌دهد.

در این ارتباط از آن‌جایی‌که یارد‌های کشتی‌سازی LNG کره جنوبی مملو از سفارشات کشتی LNG است، به همین جهت چین تصمیم دارد چند کارخانه کشتی‌سازی را که فقط یکی از آن‌ها تجربه ساخت تانکر‌های بزرگ LNG را دارد، با استفاده از تجربیات این کارخانه نسبت به دریافت سفارشات جدید و ساخت کشتی‌هایی که قبلاً سفارش آن‌ها را دریافت کرده را در اسرع وقت مجهز به ساخت این نوع از کشتی‌ها نماید.

در ادامه گزارش آمده کارخانجات چین در سال جاری میلادی تا کنون سفارش ساخت ۱۶۳ فروند کشتی حامل گاز را در کارنامه خود دارند، اما چین عزم خود را  جزم کرده تا  جایگاه خود را نسبت به کره جنوبی تثبیت کند.

از سوی دیگر کره جنوبی سعی می‌کند به سفارش‌های گازی قطر پاسخ دهد؛ به همین دلیل یارد‌های چینی تصمیم گرفته‌اند رزرو‌های خارجی بیشتری را دریافت کنند.

در ادامه گزارش کلارکسون آمده شرکت کشتی‌سازی Hudong-Zhonghua مستقر در شانگ‌های تنها یارد چینی است که تجربه ساخت کشتی‌های LNG را دارد، اما قرار است این کارخانه تجربیات خود را در اختیار متخصصان کارخانجات کشتی‌سازی دالیان و Jiangnan Shipyard قرار دهد.

علاوه بر آن دو یارد دیگر شامل صنعت سنگین بازرگانان چین (CMHI) و کشتی‌سازی یانگزیجیانگ YAZG.SI، گواهینامه ساخت کشتی حامل LNG را دریافت کرده‌اند تا به تقاضا‌های موجود پاسخ دهند.

از سوی دیگر گزارش کلارکسون حاکی است کارخانجات کشتی‌سازی چینی تا کنون ۹ درصد ناوگان جهانی LNG را از آن خود  ساخته‌اند.

«لی یائو» مدیر‌عامل شرکت مشاوره SIA Energy مستقر در پکن در این زمینه به رویترز گفت: با توجه به شرایط موجود و تقاضای بازار گاز LNG کارخانه‌های بیشتری باید نسبت به ساخت کشتی‌های گازبر اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیاز آمریکا به حمل  گاز سالانه ۲۰ میلیون تُن می‌باشد به همین جهت به منظور انتقال گاز به ایالت متحده آمریکا، چین باید حداقل ۸۰ کشتی LNG جدید بسازد.

«لی یائو» در پایان گفت: با توجه به رونق بازار LNG احتمال دارد کشتی‌سازان محلی قوی چین نیز در آینده وارد ساخت این نوع کشتی‌ها شوند که در این ارتباط باید گفت شرکت COSCO Shipping Energy برای ساخت این قبیل کشتی اعلام آمادگی کرده است.

شایان ذکر است ساخت کشتی LNG نسبت به سایر کشتی‌های حمل‌و‌نقل دریایی به مراتب سخت‌تر است؛ به گونه‌ای که برای ساخت یک کشتی LNG حداقل ۳۰ ماه با ۲۰۰ کارگر در ماه لازم است، ضمن اینکه جوشکاری دیواره‌های فولاد این کشتی‌ها حدود ۱۳۰ کیلومتر می‌باشد، بنابرانی باید مخازن غشایی  به گونه‌ای طراحی شود تا بتوانند گاز را در درجه منفی ۱۶۰ سانتی‌گراد یا منفی ۲۶۰ فارنهایت به صورت مایع درآورند.  ناگفته نماند چین تصمیم دارد زمان ساخت این قبیل کشتی را به حداقل برساند.

در حال حاضر کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، چین، هلند، هند و نروژ در کار ساخت کشتی‌های LNG  و تأمین قطعات آن‌ها فعال هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار