۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

آغاز حرکت به سمت به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰

کشور‌های عضو سازمان جهانی دریانوردی با انجام دور اول مذاکرات و اجرای قوانین تنظیم شده دریایی IMO توسط سازمان ملل متحد در خصوص به حداقل رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در حمل‌ونقل دریایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی اعلام آمادگی نمودند.
کد خبر: ۹۴۵۱۶

آغاز حرکت به سمت به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آف­شور انرژی؛ سازمان جهانی دریانوردی در خصوص به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌­ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی یک هدف مشخص را برای کاهش گاز‌های گلخانه‌­ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی آغاز کرده است.

به گزارش سازمان جهانی دریانوردی؛ کارگروه بین جلسه­‌ای IMO در مورد کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتی‌ها (ISWG–GHG 13) از ۵ تا ۹ دسامبر سال میلادی جاری قبل از هفتاد و نهمین نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی MEPC 79 در IMO که برای ۱۲ تا ۱۶ دسامبر برنامه‌ریزی شده است، تشکیل شد؛ انتظار می­‌رود مذاکرات ادامه یابد.

یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار؛ نیاز به اهداف مشخص‌­تر کربن‌زدایی در راستای جنبه‌­های کلیدی توافق پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ است.

گروه­‌ها و انجمن‌­های حامی محیط زیست دریایی اذغان داشتند که در مورد تقویت اهداف به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌­ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی در بین اکثریت کشور‌های عضو و ۳۴ نهاد صنعتی در زمینه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه­‌ای اتفاق نظر وجود دارد و تنها گروه کوچکی از ۱۰ عضو سازمان جهانی دریانوردی با اجرای این طرح اعلام مخالفت نموده‌­اند؛ تحولات دلگرم کننده است، به ویژه زمانی که IMO آماده است تا استراتژی بازنگری شده GHG خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی اجرا کند.

با این حال برای همسویی با محدودیت 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش اقلیمی تعیین شده توسط توافقنامه پاریس، تعهد آشکار به سقف انتشار کوتاه مدت ۲۰۳۰ و مهلت ۲۰۴۰ میلادی برای به حداقل رساندن انتشار گاز‌های گلخانه­‌ای مورد نیاز است.

«گای پلاتن»، دبیر کل ICS اظهار داشت: بسیاری از موارد ارسالی روی میز IMO شامل راه‌حل‌های جاه‌طلبانه، اما عمل‌گرایانه کربن‌زدایی است، از جمله پیشنهاد اخیر «امتیاز و پاداش» ICS؛ نمایندگان دولت در MEPC باید در برابر اصرار برای ایرادیابی مقاومت کنند و در عوض برای پیشبرد این پیشنهادات انسجام لازم را نشان دهند؛ تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوایی منتظر نخواهد ماند.

«جان مگز»، دبیر ائتلاف حمل‌و‌نقل پاک افزود: تأثیرات آب و هوایی حمل­‌و­نقل دریایی باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به نصف کاهش پیدا کند تا اطمینان حاصل شود که گرمایش کمتر از  ۵.۱ درجه سانتیگراد توافق پاریس باقی می­‌ماند.

«دیلین مک کالو»، سازمان حفاظت از اقیانوس، یادآورشد: سازمان جهانی دریانوردی  باید به هدف کاهش ۵۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه­‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی  متعهد شود، تا به طور ایده‌­آل تا سال ۲۰۴۰ و حداکثر تا سال ۲۰۵۰ میلادی بتواند به صفر برسد.

«دانیله رائو»، دیده بان بازار کربن، ادامه داد؛ کشور‌های بیشتری باید برای تعیین اقدامات سختگیرانه برای کربن‌زدایی از حمل‌و‌نقل دریایی بپیوندند.

وی همچنین افزود: تنظیم کنندگان قوانین همچنین در حال مذاکره بر روی مجموعه‌­ای از اقدامات مختلف برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌­ای از کشتی‌­ها در میان مدت با اقداماتی از جمله مالیات کربن و تعیین استاندارد سوخت هستند.

بازنگری استراتژی­‌های صورت گرفته در خصوص اقدامات لازم‌­الاجرا برای به حداقل رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌­ای قرار است در MEPC 80  در سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار