۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

نگرانی فزاینده درباره نفوذ رو به رشد COSCO در اروپا

دولت آلمان با مالکیت سهام کمتر از ۲۵ درصد شرکت چینی CSPL- COSCO در شرکت لجستیکی اروپایی CTT- HHLA موافقت کرد.
کد خبر: ۹۴۴۷۹

نگرانی فزاینده درباره نفوذ رو به رشد COSCO در اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از نشریه دریایی مری­تایم؛ در اواخر اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، دولت آلمان با کسب سهام کمتر از ۲۵ درصد شرکت چینی COSCO Shipping Ports Limited در شرکت لجستیکی اروپایی HHLA در هامبورگ، مشروط به شرایط ارائه شده توسط دولت فدرال آلمان،  موافقت کرد.

«آنجلا تیتزرات» رئیس هیئت اجرایی HHLA، اعلام کرد:  ما در مذاکرات عینی و سازنده با دولت فدرال آلمان هستیم.

وی در ادامه اشاره کرد:  به زودی مذاکره­ای درباره تعدیل قرارداد با CSPL چینی انجام خواهند داد.

این قرارداد نگرانی‌هایی را در مورد نفوذ فزاینده چین در شبکه بنادر اروپا ایجاد کرده است، زیرا کاسکوی چین در دو بندر مهم روتردام و آنتورپ نیز دارای سهام قابل توجهی است.

بر اساس گزارش نشریه دریایی مری­تایم؛ شرکت کشتیرانی COSCO در حال حاضر در ۱۵ بندر مختلف اروپایی  از جمله در یونان، مالت، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، هلند و آلمان سهام دارد.

به گفته «فرانچسکا گیرتی» تحلیلگر دفتر بروکسل مؤسسه مطالعات چین مرکاتور، COSCO خطرات امنیت ملی و اقتصادی را نه از طریق یک سرمایه گذاری در هر بندر اروپایی، بلکه به وسیله سه عامل کلیدی ارائه خواهد داد.

وی اشاره می­‌کند که COSCO فقط یک شرکت حمل‌و‌نقل شبیه سایر رقبای خود مانند Hapag-Lloyd و MAERSK نیست، این شرکت­ها برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه و ارزش سهامداران، مسئولیت‌هایی در قبال سهامداران دارند؛ در‌حالی‌که به نظر می­‌رسد COSCO ابزاری سیاسی برای پکن در خصوص پیشبرد منافع استراتژیک در جهان است، علاوه بر این، COSCO می­تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و به دلیل دسترسی نابرابر به بازار، وابستگی اروپا به کشتیرانی چینی را افزایش دهد.

در نهایت، «فرانچسکا گیرتی» به این واقعیت اشاره می‌کند که COSCO و نهاد دولتی نظارت بر دارایی‌ها و نهاد‌های کمیسیون مدیریت China Merchants Group به طور پیوسته جای پای خود را در سراسر اتحادیه اروپا گسترش داده است.

گفتنی است، اقداماتی برای کاهش کنترل آشکار پکن در حال انجام است و اتحادیه اروپا در حال تصویب مقرراتی در مورد بنگاه‌هایی است که توسط کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا یارانه دریافت می‌کنند و ممکن است باعث ایجاد انحراف در بازار و آسیب رساندن به شرایط برابر در بازار شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار