۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

احداث پایگاه میراث فرهنگی سواحل مکران در چابهار/ ضرورت انجام کاوش‌های زیرآب در آب‌های ساحلی دریای عمان

مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان از پیشرفت ۷۵ درصدی احداث ساختمان پایگاه میراث فرهنگی مکران در چابهار خبر داد.
کد خبر: ۹۴۴۳۹

احداث پایگاه میراث فرهنگی سواحل مکران در چابهار/ ضرورت انجام کاوش‌های زیرآب در آب‌های ساحلی دریای عمان

علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت تاریخی سواحل مکران گفت: وجود آثار تاریخی متعدد در طول نوار ساحلی مکران حاکی از اهمیت میراث فرهنگی منطقه است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: اهمیت میراث فرهنگی منطقه به گونه‌ای است که تعداد زیادی اثر تاریخی و طبیعی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، اهمیت برخی آثار موجود در سواحل مکران تا حدی است که از قابلیت ثبت میراث جهانی نیز برخوردار هستند.
وی در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: طی سال‌های گذشته سواحل مکران و آب‌های ساحلی مورد کاوش‌های گسترده باستان شناسی قرار نگرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در نوار ساحلی مکران اذعان داشت: این امر نیازمند توجه ویژه پژوهشکده باستان‌شناسی و تخصیص اعتبارات ملی است.
جلال زایی خاطرنشان ساخت: در همین راستا احداث پایگاه ملی میراث فرهنگی سواحل مکران در شهرستان چابهار به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه عملیات احداث ساختمان این پایگاه هم اکنون با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است، بیان داشت: این پروژه مهم در حال ادامه عملیات اجرایی است.
وی اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات لازم تا پایان سال جاری شاهد اتمام عملیات احداث ساختمان پایگاه میراث فرهنگی سواحل مکران در چابهار باشیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: به منظور ساخت پایگاه میراث فرهنگی سواحل مکران مبلغ هفت میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مصوب شده است.
جلال زایی تاکید کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی احداث ساختمان، بلافاصله شاهد تجهیز پایگاه میراث فرهنگی سواحل مکران برای آغاز فعالیت‌های تخصصی کاوش و باستان شناسی و سایر پژوهش‌ها خواهیم بود.
وی بر ضرورت انجام کاوش‌های باستان شناسی در طول نوارساحلی استان سیستان و بلوچستان و نیز انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرآب تاکید کرد و اظهار داشت: بدون شک این اقدام نقش مهمی در کشف حقایق بیشتر میراث فرهنگی در سواحل مکران خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار