۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
سازمان تجارت‌‌‌‌‌‌‌جهانی خبر داد:

کاهش رشد تجارت کالایی جهان

براساس تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین «فشارسنج تجارت کالایی» منتشرشده توسط سازمان تجارت‌‌‌‌‌‌‌جهانی، رشد تجارت کالایی در جهان احتمالاً در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ و همچنین در اوایل ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت، چراکه اقتصاد جهانی همچنان با چالش‌های جدی مواجه است.
کد خبر: ۹۴۴۱۷

کاهش رشد تجارت کالایی جهان

به گزارش مانا، براساس این گزارش شاخص فشارسنج تجارت کالایی ۲/ ۹۶بوده‌‌‌‌‌‌‌ است که نه‌‌‌‌‌‌‌تنها کمتر از مقدار پایه این شاخص (برابر با ۱۰۰) است، بلکه نسبت به گزارش پیشین نیز کاهش داشته که نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای کالاهای تجاری است.

فشارسنج تجارت کالایی یک شاخص‌‌‌‌‌‌‌ترکیبی پیشرو برای تجارت‌‌‌‌‌‌‌جهانی به حساب می‌آید که اطلاعاتی را در مورد مسیر تجارت کالایی نسبت به روندهای اخیر ارائه می‌دهد. مقادیر بیشتر از ۱۰۰ نشان‌دهنده گسترش بیش از روند هستند، درحالی‌که مقادیر کمتر از ۱۰۰، رشد پایین‌تر از روند را نشان می‌دهند. شاخص فشارسنج تجارت کالایی (که با خط آبی نشان داده می‌شود) به کمتر از شاخص حجم تجارت کالا (خط سیاه) سقوط کرده‌‌‌‌‌‌‌است که گویای تحولات واقعی در تجارت کالا در سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه دوم سال‌‌‌‌‌‌‌است. در نهایت زمانی‌که آمار تجارت سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه برای نیمه دوم۲۰۲۲ میلادی در دسترس قرار گیرد، باید از شاخص فشارسنج سازمان تجارت‌‌‌‌‌‌‌جهانی پیروی کند. اختلاف اخیر بین شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، همان‌طور که در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی مشاهده شد، می‌تواند ناشی از تاخیر در ارسال کالاها به دلیل اختلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره تامین از زمان همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری باشد.

سیر نزولی فشارسنج کالایی با پیش‌بینی تجارت سازمان تجارت‌‌‌‌‌‌‌جهانی در ۵ اکتبر که رشد حجم تجارت کالایی را ۵/ ۳‌‌‌‌‌‌‌درصد در ۲۰۲۲ میلادی و ۰/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد در ۲۰۲۳میلادی پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، مطابقت دارد. این روند کاهشی ناشی از چندین شوک از جمله جنگ در اوکراین، بالا رفتن قیمت انرژی و انقباض‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پولی در اقتصادهای بزرگ بوده‌‌‌‌‌‌‌ است. تجارت کالایی در سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه دوم ۲۰۲۲ حدود ۷/ ۴‌‌‌‌‌‌‌درصد نسبت به سال‌‌‌‌‌‌‌قبل افزایش یافته‌‌‌‌‌‌‌است، این درحالی است که این رشد در سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه اول سال‌‌‌‌‌‌‌۸/ ۴‌‌‌‌‌‌‌درصد بوده‌‌‌‌‌‌‌ است. برای تحقق این پیش‌بینی، رشد تجارت باید در نیمه‌دوم سال‌‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ میلادی به‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط حدود ۴/ ۲‌‌‌‌‌‌‌درصد سالانه باشد.  شاخص فشارسنج تجارت کالایی، در زیرشاخص‌های سفارش‌های صادراتی (۷/ ۹۱)، حمل‌ونقل هوایی (۳/ ۹۳) و قطعات الکترونیکی (۰/ ۹۱) با کاهش مواجه بوده‌‌‌‌‌‌‌است که نشان‌دهنده کاهش اعتماد تجاری و ضعیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر‌‌‌‌‌‌‌شدن تقاضای واردات در جهان است. شاخص‌های حمل‌ونقل کانتینری (۳/ ۹۹) و مواد خام (۶/ ۹۷) اندکی پایین‌تر از روند قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، اما شتاب خود را از دست داده‌اند. شاخص محصولات خودرویی (۸/ ۱۰۳) در این میان یک استثنا محسوب می‌شود. این شاخص به دلیل فروش بالای خودرو در ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده و افزایش صادرات از ژاپن، به دلیل بهبود شرایط عرضه و ادامه کاهش ارزش ین، رشدی بیش از روند را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌ است.

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار