۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

لغو ممنوعیت‌های کرونایی در گمرکات مرزی ایران و ترکمنستان

تردد ناوگان زمینی از گمرک مرزی سرخس به ترکمنستان پس از برداشته شدن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی به حالت عادی برگشت و هم اکنون روزانه به ۶۰۰ کامیون رسیده است.
کد خبر: ۹۴۴۱۳

لغو ممنوعیت‌های کرونایی در گمرکات مرزی ایران و ترکمنستان

به گزارش مانا به نقل از ایلنا، علی اکبر کیانی علی آباد مدیرکل گمرک سرخس با اعلام این مطلب گفت: پس از برداشته شدن محدودیت و ممنوعیت تردد ناوگان زمینی از گمرک سرخس به ترکمنستان از سوی مقامات و گمرکات این کشور، تردد ناوگان زمینی از این گمرک مرزی نسبت به ابتدای سال افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به مذاکرات روسای کل گمرکات دو کشور برای عادی شدن تردد کامیون ها گفت: با توجه به اهمیت تجارت و ترانزیت از مسیر ایران برای ترکمنستان، گمرک و مقامات این کشور تمام محدودیت و ممنوعیت ها از جمله دریافت ۱.۵ دلار به ازای هر تن کیلومتر کامیون در خاک کشور ترکمنستان از ناوگان ایرانی و محدودیت مربوط به ترانشیپمنت و حمل یکسره ناوگان ایرانی را برداشته است.

وی تشریح کرد: پس از برگزاری نشست مشترک میان روسای گمرکات دو کشور برای تسهیل و رفع موانع گمرکی، گمرک ترکمنستان با هدف تسریع و تسهیل در تجارت بین دو کشور و سرعت بخشیدن به عبور کالاهای ترانزیتی از این مسیر، آمادگی خود را نسبت به افزایش ساعت کاری گمرکات مرزی دو کشور، تسهیل در صدور روادید برای رانندگان ایرانی و افزایش پذیرش تعداد کامیون‌های ایرانی به این کشور را اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام محدودیت های کرونایی و ممنوعیت ها تنها ترانزیت ریلی از این گمرک مرزی فعال بوده است، گفت: با پایان یافتن محدودیت ها برای ناوگان زمینی از گمرک سرخس، میزان ترانزیت کالا در حوزه ناوگان زمینی و ریلی در ۸ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد افزایش یافته است و به میزان یک میلیون و ۹۷ هزارتن رسیده است.

به گفته وی باتوجه به اینکه ترکمنستان یکی از دروازه های آسیای میانه به روسیه است روزانه تردد کامیون های ترانزیتی، صادراتی و وارداتی از کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و بلغارستان از این‌ گمرک مرزی در حال افزایش روزافزون است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار