۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

برگزاری همایش ملی «میراث‌فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس»

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از برگزاری همایش ملی «میراث‌فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس» در بهار سال ۱۴۰۲ خبر داد.
کد خبر: ۹۴۳۶۶

 

برگزاری همایش ملی «میراث‌فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس»

اسماعیل سجادی منش در گفتگو با خبرنگار مانا از برگزاری همایش ملی «میراث‌فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس» در بهار سال آینده خبر داد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: همایش ملی «میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس» به همت معاونت پژوهشی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و با همکاری انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: فراخوان همایش ملی «میراث‌فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس» از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شده است.

سجادی منش گفت: بر اساس این فراخوان پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را در تحلیل و تبیین میراث فرهنگی و هنری سیراف در محورهای مطالعاتی «هنر، معماری و شهرسازی؛ باستان‌شناسی و علوم میان‌رشته‌ای؛ تعاملات و برهم‌کنش‌های درون و برون‌منطقه‌ای سیراف در حوزه راه آبی ابریشم؛ میراث فرهنگی ناملموس؛ خط، کتیبه و متون؛ چالش‌های مدیریت میراث فرهنگی منطقه؛ گردشگری فرهنگی و طبیعی؛ فرهنگ عامه، مردم‌شناسی و علوم اجتماعی» به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به قدمت طولانی بندر تاریخی سیراف، این بندر را یکی ازمهمترین مواریث خلیج فارس دانست و گفت: به منظور حفاظت و احیای این منطقه تاریخی هر ساله اعتباراتی از محل ملی و استانی اختصاص می‌یابد.

وی انجام کاوش‌های باستان‌شناسی، اقدامات نجات‌بخشی، مرمتی و حفاظتی در آثار تاریخی به جا مانده از بندر تاریخی و شهر تاریخی سیراف را از جمله اقداماتی دانست که هر ساله به طور مستمر انجام می شود.

لازم به ذکر است، در زمان تجارت جاده ابریشم، این بندر نقش به‌سزایی در تجارت بین‌المللی داشته‌ است. این بندر مابین بندر کنگان و بندر عسلویه واقع شده‌ و دارای معماری خاصی است. این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و تنها دارای یک خیابان است. در بعضی جاها فاصله کوه تا دریا به ۳۰ متر هم نمی‌رسد به همین دلیل برخی خانه‌های مردم روی کوه بنا شده‌است.

از آثار تاریخی آن می‌شود به قلعه نصوری، آثار باستانی بنای مسجد جامع (که بر روی پی یک عمارت ساسانی ساخته شده)، بازار باستانی سیراف، گور دخمه‌ها و سیستم آبرسانی دوره ساسانی اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار