۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

روز‌های اوج و رونق اجاره نفتکش‌ها در راه است

مالکان تانکر‌های نفتی، سرمایه‌گذاران، اجاره کنندگان نفتکش‌ها هم‌اکنون روز‌های خوشی را سپری می‌کنند، اما تحریم‌های جدیدی که قرار است از ۵ دسامبر به منظور جلوگیری از فروش نفت و گاز روسیه به اروپا اجرا شود روز‌های اوج بازار اجاره نفتکش‌ها را دوچندان خواهد کرد.
کد خبر: ۹۴۳۶۲

روز‌های اوج و رونق اجاره نفتکش‌ها در راه است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد قرار است خرید نفت و گاز اروپا از ماه آینده توسط اروپاییان ممنوع شود و در حال حاضر نیز واردات برخی کشور‌های اروپایی تا حدودی رو به کاهش است.

نتیجه این کار باعث می‌شود مسیر کشتی‌ها دورتر شده، قیمت نفت افزایش یابد و به طور کلی انرژی جنبه حیاتی بیشتری پیدا کند، اما این کار تبعات خوبی برای اجاره کنندگان نفتکش‌ها دارد؛ زیرا نرخ اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر که در حال حاضر حوالی ۱۰۰ هزار دلار در روز است ممکن است تا ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار دلار در روز نیز با‌لا برود.

بر اساس این گزارش «هالوور الفسن» کارگزار شرکت Fearnley Shipbrokers UK Ltd در این زمینه گفت: از دهه ۱۹۸۰ تا کنون به شکل فعلی شاهد اختلال در تجارت نفتی نبودم، اما این بار احساس می‌کنم یک تغییر پارادایم در پیش است و امیدوارم که رویداد ژئوپلتیکی سریعتر به حالت عادی بازگردد و‌گرنه با تحریم نفت و گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا باید شاهد بالا رفتن قیمت نفت و حمل آن باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است بر اساس اعلام شرکت Clarkson Research Services Ltd از زمان بحران روسیه - اوکراین تا‌کنون شاخص کلیدی صنعت نفتکش‌ها بر اساس تن مایل ۴.۳ درصد افزایش یافته و در‌آمد بزرگترین سوپر تانکر‌های نفتکش در پایان هفته گذشته به ۹۹۶۲۸ دلار در روز رسید که چهار برابر میانگین چهار سال گذشته است. بدون شک این نرخ در روز‌های آینده روند صعودی خواهد داشت.

«فردریک نس» تحلیلگر مؤسسه SEB نیز در این زمینه گفت: تجارت در بازار حمل‌و‌نقل تانکر‌ها با شرایط فعلی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی همچنان قوی خواهد ماند.

وی در ادامه گفت: محموله‌هایی که از طریق دریای بالتیک به بندر روتردام حمل می‌شد بعد از اجرای تحریم‌های جدید با ۲ یا ۳ برابر مسافت به سمت هند و چین می‌روند.

«جان چپل» مدیر ارشد اجرایی  شرکت  Evercore گفت: در سال گذشته اکثر خطوط کشتیرانی نفتکش‌ها دچار بحران بودند، اما امسال وضعیت به گونه‌ای است که با رونق بازار آنها، دیگر کسی به افزایش ظرفیت نفتکش‌ها فکر نمی‌کند و سن ناوگان نفتکش‌ها همواره در حال افزایش است و این ناوگان به طور کلی قدیمی شده است؛ زیرا اکثر کشتی‌ها سن بالایی دارند و برای ارسال آن‌ها به مراکز اوراق نیز به علت بازدهی بالا سخت‌گیری می‌شود.

«عمر نوکتا» مدیر‌عامل و سرپرست تحقیقات کشتیرانی در Jefferies LLC با توجه به افزایش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی گفت: ذخایر کشور‌های توسعه یافته در پایین‌ترین سطح طی هجده سال اخیر خواهد بود به همین جهت آن‌ها بیشتر به واردات متکی می‌شوند که این کار هم قیمت نفتکش‌ها و هم قیمت جهانی نفت را بالا خواهد برد.

«لارس باستین اوسترنگ» تحلیلگر حمل‌و‌نقل در Arctic Securities ASA گفت: سفارش کشتی‌های جدید نفتکش به پایین‌ترین حد خود نزدیک شده و اکثر آن‌ها ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند و این نشان می‌دهد که ناوگان نفتکش در صورت سفارش ندادن کشتی‌های جدید، کوچک می‌شود.

«برایان گالاگر» رئیس روابط سرمایه گذاری در مؤسسه  Euronav NV به افزایش قیمت نفتکش‌ها اشاره کرد و گفت: در سال آینده نفتکش‌ها همچنان به رونق خود  ادامه می‌دهد و قیمت روزانه اجاره تانکر‌ها بالاتر می‌رود، به گونه‌ای که نرخ اجاره نفتکش‌های VLCC که در حال حاضر ۵۶۰۰۰ دلار می‌باشد در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶۰۰۰۰ دلار خواهد رسید در حالیکه میانگین اجاره آن‌ها در دهه گذشته حدود ۳۳۰۰۰ دلار بود.

در این میان به تعبیر تحلیلگران مؤسسه نوکتا پیش‌بینی می‌شود با تحریم‌های نفتی روسیه، نرخ اجاره کشتی‌های نفتکش بزرگ که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دلار است بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار در روز، در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یابد.

وی در پایان گفت: پس از اجرای تحریم از پنجم  دسامبر ۲۰۲۲ میلادی اتحادیه اروپا مجبور است واردات از طریق دریا را متوقف کند، زیرا باعث ایجاد هرج و مرج در مسیر‌های دریایی و افزایش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار