۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

توسعه سواحل مکران همراه با توسعه تخصصی شیلات

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توسعه سواحل مکران توسعه تخصصی شیلات را نیز خواهیم داشت که در این خصوص نیز در بندر شهر‌های شیلاتی مطالعاتی صورت گرفته تا بندر را از یک مرکز به پهنه ارتقا دهیم.
کد خبر: ۹۴۳۵۶

توسعه سواحل مکران همراه با توسعه تخصصی شیلات

به گزارش مانا، سید حسین حسینی در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته و در نشست ویژه ارگان‌های دریایی، با بیان اینکه سازمان شیلات نخستین معاونت وزارت کشاورزی است که اولین جلسه را با معاونت علمی و فنّاوری رئیس جمهور برگزار نموده، گفت: سازمان شیلات به همت معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، کمیته تخصصی شرکت‌های دانش بنیان شیلات را تشکیل داد و ما برای تجاری سازی صنعت شیلات تلاش می‌کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه میزان تولید میگو در کشور را ۵۷ هزار تن دانست و گفت: پنجره توسعه ما در بخش دریا و تنوع آبزی‌پروری بر پایه دانش روز است و توانستیم از آب‌های نامتعارف از جمله پس‌آب نیشکر ۲۳۸ تن میگو تولید و صادر کنیم.

وی افزود: صادرات این حجم میگو نشان دهنده آن است که تولیدات میگو در این بخش توانسته است استاندارد‌های صادرات را اخذ کند.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به شوری آب برخی مزارع پرورش آبزیان در آذربایجان غربی، گفت: چهار اولویت در سازمان شیلات ایران تنظیم شده است این اولویت‌ها عبارتند از افزایش بهره‌وری، مکانیزاسیون کردن مزارع، رفتن به حوزه دریا، نرم‌افزاری به ویژه در زنجیره تولید.

وی با تاکید بر اینکه نیاز‌های شیلات مشخص شده و امیدواریم بتوانیم گام تحولی در این راستا برداریم، گفت: نیاز ما به شرکت‌های دانش‌بنیان غیر‌قابل انکار است و بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی و تجربیات کشور‌های خارجی می‌توان این صنعت را در کشور متحول کرد.

حسینی با اشاره به تلاش‌های سازمان شیلات در شهر‌های شیلاتی، گفت: با توسعه سواحل مکران توسعه تخصصی شیلات را نیز خواهیم داشت که در این خصوص نیز در بندر شهر‌های شیلاتی مطالعاتی صورت گرفته تا  بندر را از یک مرکز به پهنه ارتقا دهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با بیان اینکه امنیت غذایی پایه‌های تولید داخلی ارزان و منطبق با ظرفیت‌های زیستی در دستور کار ماست، گفت: با این اقدامات در آینده به اقتدار تولید غذایی  دست خواهیم یافت.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به تولید تخم چشم زده ماهی، اظهار داشت:  سال‌های گذشته نیاز به تخم چشم زده ماهی  از طریق واردات تامین می‌شد، اما امسال ۳۷۲ میلیون قطعه در ۴۷  مزرعه بخش خصوصی تولید شده است که تولید در این بخش نسبت به سال گذشته ۲۲۰  درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، در پایان تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شیلات ایران با ستاد توسعه زیست فّناوری معاونت علمی فنّاوری ریاست جمهوری امضاء شد که موضوع آن همکاری‌های مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به منظور کمک به توسعه و ترویج فنّاوری جدید، دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد نوآوری و فنّاوری در حوزه شیلات و آبزیان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار