۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

پروژه‌های نیمه‌تمام صدور گاز LNG آمریکا و انتظار مأیوسانه اروپا در آستانه زمستان

بحران انرژی در آستانه زمستان ۲۰۲۳ میلادی به مرحله جدیدی رسیده؛ در این میان به گفتۀ کارشناسان رقابت دیوانه‌وار اروپا و آمریکا برای دریافت انرژی بیشتر نظر جهانیان را به خود  معطوف کرده  و اروپایی که زمانی احساس می‌کرد می‌تواند دست نیاز برای دریافت گاز LNG به سوی آمریکا دراز کند، با پروژه‌های نیمه تمام این کشور مأیوس و نا‌امید است. در این میان آمریکا که قول صدور LNG به اروپا را در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی و ابتدای ۲۰۲۳ میلادی داده بود در حال حاضر با پروژه‌های نیمه تمام تولید LNG مواجه است. به اعتقاد کارشناسان در صورتی‌که آمریکا گاز LNG تولیدی نیز داشته باشد نمی‌تواند به تقاضای اروپا پاسخ دهد.
کد خبر: ۹۴۳۵۳

پروژه‌های نیمه‌تمام صدور گاز LNG آمریکا و انتظار مأیوسانه اروپا در آستانه زمستان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، «سرجیو چاپا» تحلیلگر خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت پروژه‌های صادرات LNG در آمریکا نمی‌تواند تقاضای اروپای غمگین از سوخت را برآورده کند.

در این گزارش تحلیلی آمده است هشت ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، این بحران قیمت جهانی کالا‌ها را ا‌فزایش داده و کشور‌های متقاضی انرژی را مجبور به رقابتی دیوانه‌وار برای تأمین منابع سوخت جدید قبل از زمستان کرده است.

در حالی‌که آمریکا بخشی از شکاف عرضه و تقاضای انرژی را با صادرات گاز طبیعی مایع از نیروگاه‌های خود تامین کرد، اما بازار‌های جهانی و اروپا باید دو سال صبر کنند تا عرضه جدید گاز LNG آمریکا به روز شود.

هم اکنون سه پروژه در مقیاس بزرگ که ۳۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد در تگزاس و لوئیزیانا‌ی آمریکا در حال ساخت است، اما هیچ یک در سال ۲۰۲۳ میلادی آماده نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است دو پروژه Golden Pass LNG و Plaquemines LNG  که در مسیر رودخانه می‌سی سی‌پی در حال احداث هستند قرار است تولیدات خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی شروع کنند.

پروژه سوم نیز تحت عنوان Cheniere Energy بزرگترین کارخانه صادر کننده LNG آمریکا خواهد بود که زمان افتتاح آن به سال ۲۰۲۵ میلادی می‌رسد.

بدین ترتیب تاجران گاز طبیعی، مقامات، مسئولان و ناظران صنعت LNG در چند سال آینده منتظر پروژه‌های تولید LNG آمریکایی هستند که همه نشانه‌های آن‌ها حاکی از تاخیر در راه اندازی است. پس چگونه می‌تواند انتظار اروپا را برآورد‌ه کند؟

«مایکل وبر» از بنیانگذاران صنعت LNG در آمریکا در زمینه تولید این نوع گاز توسط آمریکایی‌ها معتقد است پروژه‌های مختلف آمریکایی برای تولید LNG در واقع به مسابقه و رقابت در هوای مرده تشبیه می‌شود؛ زیرا در حال حاضر اثراتی از تولید مشاهده نمی‌شود و همه چیز برای تولید گاز LNG  در آمریکا شبیه چیدن بلوک‌های لگو به یکد‌یگر شباهت دارند.

«سرجیو چاپا» در ادامه این گزارش می‌نویسد: موضوع جالبی که باید به آن اشاره کرد آن است که مردم کشور‌های اروپایی به دنبال گرم شدن در زمستان پیشِ رو هستند که قرار بود بخشی از انرژی مورد نیاز از طریق  شرکت‌های آمریکایی تأمین شود؛ این درحالی است هزینۀ حمل و حقِ بیمه را برای محموله‌هایی که قرار بود دریافت شود، پرداخت کرده‌اند.

از دید کارشناسان آمریکا  تولید LNG را از سال ۲۰۱۶  آغاز کرده و اکنون هفت کارخانه آن می‌تواند سوخت را به خارج از این کشور صادر کند، اما وقتی مردم آمریکا به آن نیاز دارند چگونه می‌تواند مرد‌م خود را متقاعد کند که فعلاً اروپا در اولویت می‌باشد؟

این در‌حالی است که خود مردم آمریکا با توجه به زمستان پیشِ رو به این میزان از گاز نیاز دارند؛ بدین ترتیب می‌توان گفت که آمریکا قادر به تأمین گاز LNG اروپا نیست.

«جف حماد» مدیر ارشد بازرگانی Golden Pass LNG در این زمینه گفت: احداث یک کارخانه LNG  به قطعات متحرک زیادی نیاز دارد که هیچ کدام از این قطعاتِ به هم پیوسته وارد آمریکا نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این قطعات بزرگ  بسیار گران هستند، یاد‌آور شد: از نظر فنّی نیز پیچیده و برنامه ریزی اجرای آن زمان زیادی می‌برد.

وی یاد‌آور شد: در حال حاضر این پروژه ۵۰۰۰ کارگر دارد و برای اوج گرفتن این پروژه باید سال آینده ۲۵۰۰ کارگر دیگر نیز به این تعداد اضافه شود.  بدین ترتیب  پروژه Golden Pass LNG قبل از سال ۲۰۲۴ میلادی نمی‌تواند نسبت به تولید و صدور گاز اقدام کند.

علاوه بر آنچه در بالا اشاره شد، سه پروژۀ دیگر صادرات گاز LNG در آمریکا وجود دارد که ساخت و ساز خود را آغاز کرده و هنوز به تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری نرسیده است، زیرا پس از بحران اوکراین چندین بار با سرمایه گذاران به بحث و گفتگو پرداخته شده، اما نتیجه‌ای عاید نشده است.

پروژه دیگری که برای تولید LNG پیش‌بینی شده Driftwood می‌باشد که آن هم برای سال ۲۰۲۶ میلادی طراحی شده است. البته این پروژه نیز در سپتامبر ۲۰۲۲ با مشکل مالی مواجه شد و اجرای آن در حال حاضر با، اما و اگر‌های زیادی مواجه است.

نویسنده در پایان می‌نویسد: بدین ترتیب اروپا نباید هیچ انتظاری از آمریکا برای صدور گاز LNG به این زودی‌ها داشته باشد، زیرا گاز‌های تولید فعلی نیز جواب نیاز‌های آمریکا را نمی‌دهد چه برسد به اینکه فکر تقاضای اروپای غمگین از سوخت باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار