۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

شرایط سخت حمل‌و‌نقل کانتینری در مسیر شرق دور – اروپا

عادی شدن شرایط حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ و سال ۲۰۲۳ در مسیر شرق دور – اروپا از دید کارشناسان کمرنگ به نظر می‌رسد، زیرا تحلیلگران از فرود سخت حمل‌و‌نقل کانتینری در این مدت یاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۳۴۵

شرایط سخت حمل‌و‌نقل کانتینری در مسیر شرق دور – اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارشی اعلام کرد نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری نقطه‌ای در هفته منتهی به چهارم نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۶.۱ درصد افزایش یافت به ۳۵۲۶ دلار در هر teu  رسید.

با این حال نرخ متوسط حمل‌و‌نقل کانتینری در همه  مسیر‌ها در حال حاضر  بین دو تا سه هزار دلار می‌باشد که به دوران قبل از همه گیری سال ۲۰۲۰ میلادی رسید‌ه است.
در این ارتباط با توجه به شرایط موجود و فراز و فرودی که حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه‌های گذشته داشته است به نظر می‌رسد که بازار به سمت فرود سخت پیش می‌رود و عادی سازی مورد انتظار مالکان و اجاره کنندگان کشتی‌ها کمرنگ به نظر می‌رسد؛ زیرا آمار حجم معادلات کانتینری منتشر شده از حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه نوامبر ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۷.۲ درصدی را نسبت به  ماه آگوست نشان می‌دهد و میانگین کاهش هفتگی حمل‌و‌نقل کانتینری از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا‌کنون ۱۰.۵ درصد را نشان می‌دهد.

در این ارتباط باید گفت نرخ‌های نقدی حمل‌و‌نقل کانتینری از ۷ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی که با افزایش سرعت خوبی در حرکت بود تا هفته ها‌ی اخیر بین ۷۰ تا ۷۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

در ادامه این گزارش آمده است رشد نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر در مسیر شرق دور و اروپا در نوامبر امسال به ۳۱.۹ درصد رسید در حالیکه در نوامبر ۲۰۲۱، ۳۶.۱ درصد بود که این شاخص برای ائتلاف‌های دی‌آلانس ۲۷ درصد بود.

در این ارتباط از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر ائتلاف اوشن‌آلانس با رشد ۲۷ درصدی نسبت به نوامبر سال قبل با کمی بهبود مواجه شده است؛ زیرا در نوامبر سال ۲۰۲۱، ۲۵ درصد بود.

وضعیت ائتلاف اوشن‌آلانس تا حدودی نسبت به سال قبل با ۳۸ درصد  مساوی است، اما ائتلاف ۲m نیز با کمی کاهش از ۳۶  درصد نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۳۲ درصد سال جاری رسیده است.

به طور کلی ظرفیت‌های ائتلاف‌ها در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ میلادی حدود دو درصد پایین آمده است.

در پایان این گزارش آمده است نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر در مسیر شانگهای به اروپا از ۵ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی از حدود ۱۵۰۰۰ دلار به حدود سه هزار دلار رسیده است.

همچنین نرخ جابه‌جایی کانتینر در مسیر شانگهای به مدیترانه غربی نیز از حدود ۱۴۰۰۰ دلار در  نهایت تا ۴۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

همانگونه که در گزارش‌های قبلی اشاره شد در روز‌ها و ماه‌های پیشِ رو وضعیت کشتی‌های کوچک به مراتب بهتر از کشتی‌های سایز بزرگ خواهد  بود و بنادر قادرند با نرخ‌های پایین رقابت کنند.

 از سوی دیگر  از نوامبر ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲ میلادی سفارش کشتی‌های جدید به میزان ۷.۵ میلیون teu  رسید که ۲۹ درصد آن به شرکت کشتیرانی کاسکو تعلق دارد.

در پایان این گزارش آمده است ظرفیت کشتی‌هایی که سفارش داده شده بین ۲۳۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ teu ارتقا یافته و علاوه بر ۶۹ کشتی که ائتلاف اوشن‌آلانس و کاسکو سفارش داده، ایور‌گرین پنج فروند کشتی، CMA CGM چهار فروند کشتی، MSC تعداد ۱۸ فروند کشتی، هاپاگ لوید ۱۲ کشتی و ائتلاف Ocean Network Express تعداد شش فروند کشتی سفارش داده است.

شرایط سخت حمل‌و‌نقل کانتینری در مسیر شرق دور – اروپا
          نرخ کاهشی حمل‌و‌نقل نقطه‌ای در مسیر‌های شانگهای -شمال اروپا و شانگهای مدیترانه غربی از 5 نوامبر تا 21 اکتبر سال 2021 میلادی

شرایط سخت حمل‌و‌نقل کانتینری در مسیر شرق دور – اروپا

                     میانگین رشد هفتگی حمل‌و‌نقل کانتینری از اول نوامبر 2021 میلادی تا 4 نوامبر 2022 میلادی در مسیر شرق دور اروپا 

ارسال نظرات
آخرین اخبار