۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

این ۳۷ کشتی در آب‌های ایران چه می‌کنند؟

این ۳۷ کشتی در آب‌های ایران چه می‌کنند؟
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب مانده‌اند.
کد خبر: ۹۴۳۱۹

به گزارش مانا به نقل از ایلنا؛ بهروز آقایی درباره آخرین وضعیت انبارهای بنادر و تخلیه و ترخیص کالا در بنادر خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب مانده‌اند و در کنار اسکله هم ٢٠٠ هزار تن کالا در حال تخلیه است. همچنین بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا در انبارهای بندر امام انباشت شده‌اند.

وی با تاکید براینکه کشتی‌های که روی آب مانده‌اند به دلیل مشکل اسنادی امکان ورود به بندر را ندارند، ادامه داد: هنوز تبادلات مالی بین فروشنده و خریدار کامل نشده و با مشکل اسنادی مواجه‌اند. پس از رفع مشکل اسنادی به این کشتی‌ها اعلام ورود به بندر می‌شود که در حال حاضر به هیچ یک از این ٣٧ فروند کشتی که حامل کالای اساسی هستند، اعلام ورود به بندر نشده‌ است. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: فرض بر این باشد که همین امروز مشکل اسنادی این کالاها و بار برطرف شود، به دلیل اینکه امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند، ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده بر روی آب نداریم. 

آقایی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی دو زیر مجموعه آن؛ امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی باید در اقدام سریع کالاهای انباشت در انبار بندر امام را خارج کنند، تاکید کرد: بخشی دیگر از این کالاهاو بار متعلق به بخش خصوصی بوده که سیاست‌گذاری ورود و خروج این کالاها هم بر عهده جهاد کشاورزی است. جهاد کشاورزی باید با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به واردات کالا و خروج آن از بنادر اقدام کند تا امروز با این مشکلات مواجه نشویم. 

وی افزود: از سوی دیگر تا این ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا از انبارهای بندر امام خارج نشوند، از پذیرش همزمان انبوه کشتی که در لنگرگاه مانده‌اند را نداریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره مدت زمان ماندگاری برخی از این کالاها در لنگرگاه و انبارهای بندر امام اظهارداشت: برخی از این کشتی‌ها از مرداد ماه در لنگرگاه منتظر ورود به بندر هستند و برخی از کالاها از اردیبهشت‌ماه در انبارهای بندر امام دپو شده‌اند. 

وی با هشدار نسبت به فساد پذیری این کالاها گفت: این کالاها اگر سریع از انبار خارج نشوند، مشکل آفت و خودسوزی پیدا می‌کنند چراکه کنجاله سویا یک کالای خودسوز است. اما در بحث گندم و ذرت گازی از آنها متصاعد می‌شود  باعث تخریب‌شان خواهد شد. 

آقایی ادامه داد: مشکل دیگر است که دو ماه پس از انجام آزمایش این کالاها اگر تخلیه و خارج نشوند باید مورد آزمایش مجدد قرار بگیرند. در این صورت علاوه بر اینکه هزینه‌ای باید برای انجام آزمایش دوم پرداخته شود احتمال اینکه جواب آزمایش منفی باشد و کالا را رد و مرجوع کند، وجود دارد. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار