۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳

شناسایی سه فاکتور اصلی عقب ماندن ایران از رقبا در تجارت با روسیه

شناسایی سه فاکتور اصلی عقب ماندن ایران از رقبا در تجارت با روسیه
در سال‌های اخیر و با توجه به تحریم ایران روابط اقتصادی و سیاسی میان ایران و ورسیه شکل جدی تری با خود گرفت، به‌طوریکه در این مدت توافقنامه موقت تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا منعقد شد، با این وجود معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه معتقد است که روابط اقتصادی دو کشور همچنان با جایگاه مناسبی نرسیده است.
کد خبر: ۹۴۳۰۱

به گزارش اقتصادنیوز در همایش تجاری ایران و روسیه مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این خصوص با اشاره به اینکه روابط نزدیک ایران و روسیه همچنان در حوزه اقتصاد به جایگاه شایسته‌ای نرسیده است بر این نکته تاکید کرد برای رفع بهبود مناسبات دو کشور سفر وزاری مختلف کشورمان به روسیه به منظور زمینه‌سازی برای توسعه روابط تجاری صورت گرفت و در دیدار روسای جمهور دو کشور نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

 صفری، معتقد است توسعه تجارت ایران و روسیه در سه حوزه اصلی نیازمند تسهیل و تسریع است که این سه حوزه شامل «حمل و نقل»، «گمرک» و «مسیر مالی» می شود،  سه فاکتور بسیار مهمی که در هر کدام از این موارد کارهای خوبی انجام شده است.

صفری در ادامه افزود: ما توانسه ایم تعرفه های عبور در رابطه با راه اهن را همسان‌سازی کنیم و اخیرا موفق شدیم تعرفه‌های راه آهن از ترکمنتستان به قزاقستان و ایران را نیز همسان کنیم. همچنین در مورد حمل و نقل دریایی خزر و دریای سیاه، کشتی‌های ایران می‌توانند در بنادر دریایی سیاه پهلو گرفته و بارگیری کنند و در دریای خزر نیز کشتی‌های رو-رو و چند کشتی موقت برای کانتینربری خریداری شده است.

صفری همچنین با اشاره به وعده اولیه روسای جمهور دو کشور برای افزایش ارزش تجارت به 5 میلیارد دلار در مرحله اول، گفت: تجار می‌توانند این کار را شکل دهند. در بخش‌های مختلف با همدیگر قرارداد ببندند و به تعهدات پایبند باشند ضمن اینکه ما انتظار داریم در جریان سفر هیات روسی به اصفهان و گیلان، از ظرفیت‌های خوبی که دو طرف دارند استفاده شود.

دولت‌‌ها حامی روابط بخش خصوصی ایران و روسیه  

الکسی ددوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران نیز به دیدارهای دو جانبه بین روسای جمهور دو کشور در طول چند ماه گذشته اشاره کرد و افزود: مسئولان دولت‌های ایران و روسیه با یکدیگر ملاقات داشتند و به صورت تلفنی صحبت و راه‌های توسعه مناسبات را طراحی کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار