۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
مدیر منطقه آزاد آستاراخان روسیه:

بندر چابهار قابلیت ترانزیت کالا به روسیه را دارد

بندر چابهار قابلیت ترانزیت کالا به روسیه را دارد
مدیر منطقه آزاد آستاراخان روسیه گفت: بندر چابهار بندر بسیار مهمی در سیستم حمل و نقل کالاست که می‌تواند برای ترانزیت بار و کالا به روسیه و کشور‌های آسیای میانه مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۹۴۲۹۶

به گزارش مانا، سرگی میلوشکین در بازدید از بندر چابهار و در نشستی با مسئولان اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و امکانات بندرچابهار برای پذیرش کالا و پهلوگیری انواع کشتی با تناژ بالا و مناسب می‌تواند مقصد بار کشورهای آسیای میانه باشد.

وی بیان کرد: به همراه هیئتی از جمله نماینده مجلس دومای روسیه از زیرساخت‌ها و امکانات بندر چابهار بازدید کردیم و جای خوشحالی دارد که اقدامات خوبی برای توسعه این منطقه انجام شده است.

هیئت روسی به منظور بررسی ترانزیت کالاهای روسیه از مبدأ هند و آسیای جنوب شرقی از زیرساخت‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و در نشستی با مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌ها، مزایا و فرصت‌های بندر چابهار و نقش این بندر در کریدور شمال – جنوب مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز اظهارداشت: زیرساخت‌های لازم برای تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ایجاد و تخفیفات و تشویقات برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران نیز در نظر گرفته شده و هم‌اینک هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های بزرگ ۱۰۰ هزار تنی و ارائه خدمات زیربنایی در این بندر وجود ندارد.

 قاسم عسکری نسب افزود: بسته‌های پیشنهادی در حوزه‌های ساخت اسکله، ساخت پسکرانه، ترمینال‌های کانتینری و مواد فله به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران در بخش شمالی دریای عمان و در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت.

همچنین این بندر به‌عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد. ضمناً این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری یکی از دو بندر مهم چابهار، از سال ۱۳۶۲ به طور جدی آغاز و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.

بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.

شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نمود.

عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج طرح از مرداد سال ۱۳۸۶ آغاز شد و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر، دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، بیش از ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، ساخت یک ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۷۵۰ متر، لایروبی به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب تا عمق منفی ۱۶ متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا در سطح ۲۰۳ هکتار است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار