۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

تحلیل مؤسسه کلارکسون از وضعیت بازار کشتی‌های کانتینری، فله و نفتکش

حمل و نقل کانتینری و فله خشک بیشترین آسیب پذیری را در برابر خطرات ناشی از بحران اقتصادی طی سال ۲۰۲۲ تحمل کردند و در حال حاضر عدم اطمینان در این بخش حاکم است، اما کشتی‌های نفتکش از وضعیت بهتری برخوردارند.
کد خبر: ۹۴۲۸۰

تحلیل مؤسسه کلارکسون از وضعیت بازار کشتی‌های کانتینری، فله و نفتکش

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه تحقیقاتی کلارکسون با انتشار گزارشی تقاضای کم، تشدید مقررات زیست‌محیطی، عوامل ژئوپلتیکی و سایر ناکارآمدی‌ها را برای بی‌ثباتی در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری عنوان کرد.  

در این گزارش آمده است میانگین شاخص کانتینری ClarkSea  اوایل نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، به ۳۱,۵۳۹ دلار در روز رسید که از میانگین سال گذشته یعنی ۳۷,۵۴۸ دلار در روز و ۴۰,۰۰۰ دلار در ماه‌های مارس و ژوئیه پایین‌تر است.

در ادامه این گزارش آمده است در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی بازار کانتینر فوق‌العاده قوی بود و بازار‌های کشتی‌های فله با نرخ‌های ثابت مواجه شدند، اما از نیمه اول به بعد تا حدودی ورق برگشت و بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه‌های سپتامبر و اکتبر با کاهش مواجه شدند که بخشی از آن به دلیل کاهش تقاضا و حل مشکل ازدحام بنادر بود.

به همین جهت در‌آمد شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل کانتینری در نیمه دوم سال جاری میلادی تا‌کنون ۲۷ درصد در مقایسه با میانگین نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش نشان می‌دهد.

در این راستا نرخ کانتینر همچنان در حال کاهش است و شاخص حمل‌و‍‌نقل کانتینری شانگهای هفته گذشته با ۹ درصد کاهش به رقم ۱۴۴۳ واحد رسید که تنها ۱۴ درصد بالاتر از میانگین سال ۲۰۲۰ میلادی است.

با این توصیف بازار کشتی‌های مرتبط با انرژی تقویت شد به طوری‌که میانگین در‌آمد کشتی‌های نفتکش در ماه اکتبر به ۵۰ هزار دلا ر در روز رسید که دو برابر متوسط نرخ‌های ماه مارس سال جاری میلادی بود.

باید اضافه کرد تقویت بازار نفتکش‌ها بیشتر به درگیری روسیه و اوکراین برمی‌گردد، این جنگ همچنین تأثیر زیادی بر بازار‌های حامل گاز داشته به طوری‌که در‌آمد کشتی‌های‌VLGC به بالاترین سطح سال گذشته رسید و نرخ‌های حامل‌های گاز LNG به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفت.

به همین جهت تحلیلگران بر این باورند در روز‌های آینده پیشرفت‌های بیشتر و محکم‌تری برای بازار کشتی‌های نفتکش در پیش است.

در این میان شاخص ClarkSea مربوط به بازار حمل‌و‌نقل انرژی در هفته گذشته ۳ درصد افزایش یافت و به ۳۲۴۸۲ دلار در روز رسید که ۳۵ درصد نسبت به سال قبل و ۱۳۴ درصد نسبت به میانگبن ده ساله افزایش نشان می‌دهد.

به گفتۀ تحلیلگران کلارکسون نرخ کشتی‌های حامل نفت خام رو به افزایش است که میانگین درآمد کشتی‌های VLCC به ۸۶۸۶۰ دلار در روز رسید که بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۲۲ تا کنون است.

اما در‌آمد کشتی‌های نفتکش MR (کشتی‌های متوسط  حمل فرآورده‌های نفتی) ثابت ماند و به طور متوسط به ​​۳۲,۰۴۷ دلار در روز رسید.

در بخش کشتی‌های حمل فله کاهش مداوم نرخ کشتی‌های کیپ‌سایز متوقف شد و نرخ‌های نقدی این قبیل کشتی‌ها با افزایش ۴۱ درصدی به ۱۱۶۵۷ دلار در روز رسید.

کشتی‌های پاناماکس قوی‌تر از سایر بخش‌های فله پیش می‌روند، اما هنوز فقط توانسته‌اند نیمی از رقم اواسط ماه می‌را که بیش از ۳۰ هزار دلار در روز بود، کسب کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار