۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

تداوم روند افزایشی ورود قوهای سیبری به تالاب سرخرود

رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمود آباد با اشاره به ورود قو‌های فریاد‌کش سیبری به سرخرود گفت: تعداد قو‌های ورودی در برخی سال‌ها به ۱۲ هزار بال نیز رسیده، اما از حالا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، زیرا این امر به شرایط آب و هوایی سیبری و میزان سرما جهت مهاجرت این پرندگان بستگی دارد.
کد خبر: ۹۴۲۶۸

تداوم روند افزایشی ورود قوهای سیبری به تالاب سرخرود

علی محمد دعاگو در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ورود قو‌های فریادکش از مناطق سیبری به تالاب‌های محمود آباد به ویژه سرخرود آغاز شده است که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمود آباد، ادامه داد: قو‌های فریاد‌کش از سال ۸۶ جهت زمستان گذرانی به تالاب‌های مازندران وارد شدند و هرساله تعداد آن‌ها متغیر است.

وی با اشاره به اینکه گاهی تعداد آن‌ها به ۱۲ هزار بال هم رسیده است، بیان داشت: پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از تعداد قو‌های ورودی داشت، زیرا این امر به شرایط آب و هوایی سیبری و میزان سرما جهت مهاجرت این پرندگان بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای استقبال از قو‌های فریادکش وجود دارد، گفت: مقداری با مشکل آب مواجه بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته زمین‌های سرخرود به زودی به طور کامل آبگیری خواهند شد.

به گفته وی، سال گذشته حدود پنج هزار بال قو وارد سرخرود شده بودند و این در حالی است که سال ماقبل آن این تعداد حدود دو هزار و ۵۰۰ بال بود.

وی بیان داشت: معمولاً هر ساله قو‌های فریاد‌کش مهاجر تا اوایل اسفند ماه در تالاب سرخرود حضور دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران در سال گذشته و مرگ و میر تعدادی از قو‌های فریاد‌کش، اظهار امیدواری کرد: قو‌های مهاجر امسال با هیچ‌گونه بیماری مواجه نشده و به سلامت مهاجرت خود را به اتمام رسانند.

گفتنی است؛ سه گونه از انواع قو‌ها به تالاب‌های استان مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند که تالاب قو‌های سرخرود، زیستگاه اصلی قو‌های فریادکش و تعدادی قوی کوچک بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.

جمعیت و زمان مهاجرت قو‌ها نیز با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر بوده به گونه‌ای که در شرایط سرد آب و هوایی، زمان مهاجرت قو‌ها زودتر از معمول خواهد بود و تعداد آن‌ها نیز به بیش از ۵۰۰۰ قطعه می‌رسد.

متوسط تعداد جمعیت قو‌ها که در سال‌های اخیر به تالاب‌های استان مازندران مهاجرت می‌کنند ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ قطعه بوده که در سال‌جاری تاکنون حدود ۶۵۰ قطعه قو به تالاب فریدونکنار مهاجرت نموده که احتمال افزایش این تعداد در روز‌های آتی نیز وجود دارد.

قو‌ها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

همچنین یادآور می‌شود، دامگاه‌های سرخرود، بخشی از مجموعه تالاب بین‌المللی فریدونکنار به شمار می‌آیند. سه دامگاه در حوزه سرخرود وجود دارد که شامل سرخرود غربی، سرخرود مرکزی و سرخرود شرقی است. حدفاصل سرخرود شرقی و دامگاه ازباران اراضی زراعی غرقابی وجود دارد که به تالاب قو‌ها مشهور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار