۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

استفاده از تمام ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی برای صادرات محصولات پتروشیمی

استفاده از تمام ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی برای صادرات محصولات پتروشیمی
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به لحاظ قرار داشتن پتروشیمی‌های مختلف در آن یکی از اقتصادی‌ترین مناطق کشور در حوزه تجارت و صادرات دانست.
کد خبر: ۹۴۲۴۲
به گزارش مانا، محمد ملکشاهی در نشست توسعه بازار صنایع پتروشیمی و نفتی در بندر امام خمینی اظهار داشت: امروزه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، بزرگ‌ترین صادر کننده محصولات پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مشکلات سرویس دهی پایانه نفتی بندر امام گفت: بارگیری طولانی مدت بندر امام تا ۴۵ روز در مقایسه با بندر شهید رجایی تا حداکثر دو هفته، سبب می‌شود محصولات پتروشیمی برای صادرات به بندر‌عباس منتقل شود که باعث افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول شود.
وی تاکید کرد: زیرساخت‌های بسیار مهم نفتی در بندر امام و رویکرد دولت در توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه، سبب شده تا برنامه‌ای توسعه‌ای در حوزه پتروشیمی با جدیت بیشتری پیگیری شود.
*پتروشیمی‌ها تحریم ناپذیرند 
در این نشست همچنین بیژن چگینی،  رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز اظهار داشت: با صادرات ۵۲ درصدی به چین، جای محصولات پتروشیمی ایران در آفریقا و اروپا خالی است. بازار محصولات پتروشیمی در اروپا، فرصت بسیار خوبی را به لحاظ اقتصادی برای کشور فراهم می‌آورد و به لحاظ سیاسی، به دیوار تحریم‌ها فشار خواهد آورد.
چگینی با اشاره به عقب نشینی آمریکا از تحریم محصولات پتروشیمی ایران تاکید کرد: این عقب‌نشینی ناشی از تحریم ناپذیری محصولات پتروشیمی و تنوع محصولات و بازار است.
وی همچنین با اشاره به شرایط خاص برای شرکت‌های کشتیرانی و اعمال محدودیت های ناشی از تحریم به آنها بر اثر حمل محصولات پتروشیمی، از برنامه‌های ویژه این شرکت برای حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های کشتیرانی ایرانی خبر داد.
چگینی همچنین گفت: رویکردهای پتروشیمی در برنامه‌های هفتم توسعه، صادرات محور است، از این رو در نظر است تا ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی برای صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی استفاده حداکثری کنیم.
بنا بر این‌ گزارش، در بخش پایانی نشست مشترک مدیران سازمان بنادرودریانوردی و مدیران صنایع پتروشیمی و نفتی و در بخش پنل تخصصی، مدیران و فعالان صنایع پتروشیمی به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات و‌ دغدغه های خود در حوزه بنادر و پسکرانه‌های بندری را مطرح کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار