۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

کاهش ۳۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش ۳۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید امسال تا کنون در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۲۴۱

کاهش ۳۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

رضا عباس پور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته با آغاز فصل پاییز صیادان استان‌های شمالی کشور مهیای صید شدند به طوریکه هم اکنون شاهد فعالیت صیادان شمالی در قالب تعاونی‌های صیادی پره و کیلکا هستیم.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: بنا بر آمار اخذ شده در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از ابتدای فصل صید سال جاری تا‌کنون در مجموع ۳۷۲ تن انوع ماهیان استخوانی صید شده است.
وی خاطرنشان ساخت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت تعاونی صید پره در صید سال ۱۴۰۱، اذعان داشت: سرانه صید هر شرکت تعاونی صید پره در این مدت حدود ۳.۲ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیشترین میزان افزایش صید در سال جاری به صید ماهی سفید با ۳۳ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته مربوط می‌شود.
عباس پور نادری، بیان داشت: بیش از ۸۰ درصد از صید ماهیان استخوانی دریای خزر به صید ماهیان سفید، کفال و کپور و ۲۰ درصد مابقی به سایر گونه اختصاص دارد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه فصل صید ماهیان استخوانی از ۲۲ مهر ماه امسال پس از بررسی وضعیت ذخایر ماهیان توسط کمیته مدیریت صید مرکز آغاز شده است، عنوان کرد: فعالیت صیادی در دریای خزر همانند سال‌های گذشته معمولا تا نیمه فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت که البته اعلام زمان دقیق پایان صید از سوی کمیته تعیین می‌شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد: تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال‌های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است
وی به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تأمین مولد طبیعی، هر ساله بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

وی با اشاره به مشارکت صیادان با سازمان شیلات ایران به منظور تکثیر ماهیان استخوانی و رهاسازی در آب‌های رودخانه‌ای به منظور افزایش ذخایر آبزیان دریای خزر، بیان داشت: در همین راستا هر ساله میلیون‌ها قطعه بچه ماهی سفید در آب‌های جنوبی دریای خزر رهاسازی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: با توجه به اینکه ذخایر آبزیان دریای خزر رو به کاهش است، سازمان شیلات ایران از صیادان انتظار دارد که سال به سال شاهد افزایش مشارکت در زمینۀ تکثیر و رهاسازی گونه‌های ماهیان استخوانی باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اظهار امیدواری کرد: در ادامه فصل صید شاهد افزایش میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار