۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

طرح رتبه‌بندی شاخص شدت کربن کشتی‌ها از اول ۲۰۲۳ اجباری می‌شود

طرح رتبه‌بندی شاخص شدت کربن کشتی‌ها از اول نوامبر ۲۰۲۲ لازم الاجرا شد. قرار است این سیستم از اول ژانویه ۲۰۲۳ برای همه کشتی‌ها‌ی بالاتر از ۴۰۰ GT اجباری شود.
کد خبر: ۹۴۱۸۴

طرح رتبه‌بندی شاخص شدت کربن کشتی‌ها از اول ۲۰۲۳ اجباری می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت IMO؛ "کیتاک لیم" دبیرکل IMO با ابلاغ اجرایی شدن این طرح از ابتدای نوامبر با اشاره به اینکه اصلاحات ضمیمه VI MARPOL به مرور زمان به منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای به اجرا در می‌آید، یاد‌آور شد: قوانین مربوط به شاخص شدت کربن کشتی بر اساس سیستم رتبه‌بندی از اول نوامبر لازم الاجرا شد که از اول ژانویه ۲۰۲۳ برای همه کشتی ها‌ی بالاتر از ظرفیت ۴۰۰ GT اعمال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کربن‌زدایی کشتیرانی بین‌المللی یک موضوع اولویت‌دار برای IMO است و ما متعهد هستیم در استراتژی‌های خود بازنگری کنیم و اصلاحات مبتنی بر قوانین IMO را تقویت کنیم تا در سال ۲۰۳۰ به رقم کاهش ۴۰ درصدی شدت کربن برسیم.

در این ارتباط شاخص بازده انرژی کشتی‌ها (EEXI) و همچنین شاخص شدت کربن عملیاتی (CII) بر اساس رتبه‌بندی کشتی‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد و از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجباری می‌شود تا اولین گزارش سالانه  پس از تکمیل در سال ۲۰۲۴ منتشر شود.    

شایان ذکر است شاخص کربن کشتی‌ها متناسب با بهره‌وری انرژی به ترتیب حروف A. B. C. D. E. درجه‌بندی می‌شوند.

کشتی‌های درجه A دارای کمترین میزان کربن هستند و مورد تشویق قرار می‌گیرند و مشکلی برای تردد آنان وجود ندارد. اما ممکن است برای کشتی‌های درجه B، C، D؛ و E. بر اساس میزان و شدت کربن مشکل تردد به وجود بیاید.

بدین ترتیب با اجرای اصلاحات ضمیمۀ کنوانسیون مارپل از اول نوامبر الزامات صدور گواهینامه EEXI و CII از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجباری می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار