۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر

لایروبی نشدن حوضچه بنادر شمالی و کاهش تراز آب دریای خزر فعالیت‌های دریایی را می‌تواند با چالش مواجه کند.
کد خبر: ۹۴۱۸۳

انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر

به گزارش مانا، سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کاهش تراز آب دریای خزر به همراه لایروبی نشدن حوضچه‌های و کانال‌های دسترسی، سال‌های اخیر مشکلاتی را برای بنادر شمالی ایجاد کرده است.

وی افزود: کاهش تراز آب دریای خزر، سبب افزایش رسوبات در حوضچه‌ها و کانال‌های ورودی آب به بنادر شده است و ادامه این روند پهلوگیری کشتی‌ها را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران لایروبی حوضچه‌های بنادر را نیاز ضروری فعالیت‌های دریانوردی دانست و افزود: ساخت یک فروند شناور لایروب برای بندر نوشهر در شرکت صنایع دریایی صدرا آغاز شده است.

کیاکجوری ادامه داد: این لایروب ۷۰ متر طول دارد و با دارا بودن دو بیل مکانیکی می‌تواند عملیات لایروبی را در همه بنادر و مناطق دریای خزر انجام دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: برای ساخت این لایروب که تا دو سال دیگر تحویل داده می‌شود۱۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی هزینه خواهد شد.

وی گفت: برنامه اصلی بنادر در حال حاضر لایروبی حوضچه برای افزایش عمق آب و ورود کشتی‌های تجاری با هدف تداوم فعالیت‌های کشتیرانی در دریای خزر است.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود میانگین تراز آب دریای خزر در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۱ سانتی‌متر نسبت به دوره مشابه گذشته کاهش یافته و به منفی ۲۷.۴۳ متر رسید که معادل دو و نیم برابر حجم آب دریاچه ارومیه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار