۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

ضوابط اختصاصی حفاظت از بافت تاریخی بندر کنگ تدوین می‌شود

مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از مرمت بافت تاریخی بندر کنگ به عنوان میراث مهم منطقه خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۴۱۵۵

ضوابط اختصاصی حفاظت از بافت تاریخی بندر کنگ تدوین می‌شود

سهراب بناوند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هر ساله در راستای حفاظت و صیانت از بافت تاریخی بندر کنگ اعتبارات ویژه‌ای اختصاص می‌یابد که امسال میزان این اعتبار جهت مرمت فاز سوم این پروژه، پنج میلیارد ریال بوده است.
مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، تصریح کرد: در این فاز از عملیات مرمت، ۲۶۰ مترمربع از کوچه‌های بافت تاریخی بندر کنگ، کف سازی و محوطه‌سازی شد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان با بیان اینکه بافت تاریخی بندر کنگ در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بیان داشت: به زودی ضوابط اختصاصی جهت حفاظت از هر چه بیشتر بافت تاریخی بندر کنگ تدوین و اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، این ضوابط با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شواری فنی استان تدوین و اجرایی خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، یادآور شد: ضوابط اختصاصی شامل دستورالعمل‌هایی برای حفاظت، مرمت و نوسازی در بافت تاریخی کنگ است.
بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از سه هزار سال است و بر اساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده و آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارای بافتی سالم، پویا، سرزنده و ارزشمند بوده و زندگی در آن جریان دارد.
در بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم می‌آید معماری خانه‌ها و بادگیر‌های بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود. مساحت کلی بندر کنگ پنج کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار