به گزارش مانا، میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه میگوید که دولت روسیه در بحبوحه تحریمهایی که بر علیه مسکو وضع شده، با ایجاد مسیرهای حملونقلی جدید و استفاده از کریدورهایی که در مناطق شرقی، دریای آزوف-دریای سیاه و همچنین کریدور شمال-جنوب (نوستراک - INSTC) هستند از روند تجارت خود با سایر کشورها حمایت میکند.
اعتبارات تخصیص یافته به زیرساختهای حملونقل روسیه تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۴.۵ تریلیون روبل خواهد بود که ۳۰۰ میلیارد روبل آن از محل بودجه فدرال تامین میشود.
به گفته نخست وزیر روسیه، ظرفیت سالانه حوزه عملیاتی شرق در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۰ میلیون تن و در حوزه بنادر آزوف-دریای سیاه بیش از ۱۲۵ میلیون تن برای عبور کالا است.
وی همچنین به وظیفه تعیین شده از سوی رئیس جمهور روسیه برای افزایش ظرفیت ریل بایکال – آمور به ۱۸۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۴ اشاره کرد.
میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه هنگام سخنرانی در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی خزر در اوایل اکتبر ۲۰۲۲ گفته بود که کریدور شمال-جنوب این پتانسیل را دارد که تا سال ۲۰۳۰ ترافیک بار عبوری را تا دو برابر افزایش دهد.
کریدور شمال-جنوب یک مسیر حمل ونقلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر بین بندر سن پترزبورگ روسیه و بنادر ایران و هند است. این کریدور دارای شاخه غربی، مرکزی و شرقی است که هر سه از ایران میگذرند:
• در بخش غربی حمل بار از طریق جاده از جمهوری آذربایجان و ایران میگذرد.
• در بخش مرکزی حمل بار از طریق دریای خزر و بنادر شمالی ایران (امیرآباد، انزلی و آستارا) انجام میشود.
• در بخش شرقی حمل بار از طریق ریل و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و ایران پیش بینی شده است.
نقطه آغازین و پایانی در ایران، بندرعباس است که از آنجا میتوان محمولات را از طریق دریا به هند و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا تحویل داد.
منبع: آسام تدبیردانش