۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

نجات کوسه ماهی ۵ متری از خطر مرگ

یک کوسه‌ماهی غول‌پیکر که در آب‌های مجاور اسکله‌های مجتمع بندری امام خمینی به گل نشسته بود، پس از سه ساعت تلاش مستمر نیرو‌های دریایی و امداد و نجات این مجتمع بزرگ بندری از خطر مرگ حتمی رهایی یافت.
کد خبر: ۹۴۱۲۲

نجات کوسه ماهی ۵ متری از خطر مرگ

به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در اتفاقی نادر و کم‌سابقه یک قطعه کوسه ماهی پنج متری وارد قسمت‌های کم عمق آب در مجاورت اسکله‌های خدماتی مجتمع بندری امام خمینی شد و به گل نشست.

باتوجه به وقوع پدیده جزر احتمال می‌رفت که این کوسه پس از پایین آمدن سطح آب دچار خطر جدی گردد اما با اقدام به موقع نیروهای عملیات دریایی و امداد و نجات بندر امام خمینی در سه ساعت تلاش بی‌وقفه تدابیر لازم برای بیرون کشیدن کوسه ماهی و هدایت به سمت دریا به کار گرفته شد و این گونۀ ارزشمند از خطر مرگ نجات یافت.

آبراه خورموسی به لحاظ اتصال به خلیح فارس و برخورداری از تنوع زیستی، زیستگاه طبیعی انواع آبزیان از جمله دلفین‌ها و کوسه‌ها است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: این کوسه‌نهنگ که در زمان مد دریا به ساحل آمده بود در اسکله بندر گیر افتاد.

علیرضا ری‌شهری اظهار داشت: این کوسه‌نهنگ آرام و بی‌آزار بسیار سنگین و بیش از یک تُن وزن داشت که با همکاری اداره بندر، اداره محیط زیست شهرستان و همیاران محیط زیست با کمک یکدستگاه جرثقیل به آن سوی اسکله منتقل شده و در دریا رهاسازی شد.

ری‌شهری با بیان اینکه این کوسه‌نهنگ جزو گونه‌های در معرض خطر است اضافه کرد: این گونه پیش از این نیز در سواحل خوزستان مشاهده شده و در سال 1397 نیز یک کوسه‌نهنگ که در خور جعفری گرفتار شده بود نجات یافت.

کوسه‌نهنگ یا وال کوسه یا کوسه گنگ (با نام علمی Rhincodon typus) گونه‌ای از کوسه است که به خاطر جثه بزرگ به کوسه‌نهنگ شهرت یافته‌است.

کوسه نهنگ یکی از ده‌ها نوع کوسه‌ای است که به انسان‌ حمله نمی‌کند. این گونه از بزرگ‌ترین ماهیان دنیا بوده که طول آن‌ها تا ۱۸ متر هم می‌رسد.

خورموسی یکی از خورهای خلیج‌فارس در محدوده بندر امام خمینی در شهرستان ماهشهر استان خوزستان است. «خور» شاخه‌ای از دریاست که به خشکی داخل شده باشد.

شهریور ماه امسال نیز لاشه یک دلفین و یک نهنگ در سواحل بحرکان هندیجان به گل نشستند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار