۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

ترکیه: ۱۱۳ کشتی حامل غلات اوکراین در انتظار بازرسی هستند

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول دوشنبه شب از تأخیر در بازرسی کشتی‌های شرکت کننده در ابتکار عمل انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد که هم اکنون ۱۱۳ کشتی در صف انتظار برای بازرسی هستند.
کد خبر: ۹۴۱۱۲

ترکیه: ۱۱۳ کشتی حامل غلات اوکراین در انتظار بازرسی هستند

به گزارش مانا ایرنا به نقل از خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه نوشت، در بیانیه این مرکز آمده است: همچنین  ۶۰ کشتی دیگر نیز در انتظار پیوستن به ابتکار عمل طرح انتقال غلات از دریای سیاه در آب‌های منطقه‌ای ترکیه هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مرکز هماهنگی مشترک نگران است، چرا‌که تأخیر در بازرسی کشتی‌ها شاید موج هرج و مرج در روند واردات و فعالیت بنادر شود و در روز‌های اخیر، مرکز هماهنگی بار دیگر اقدام به ثبت نام کشتی‌های جدید برای پیوستن به این طرح کرده است.

 وزارت دفاع ترکیه شنبه شب اعلام کرد که چهار کشتی حامل محصولات کشاورزی بنادر اوکراین را ترک کردند.

"الکساندر کوباکوف" وزیر زیرساخت اوکراین ۲۵ مهرماه گفت که کشورش در سه ماه اخیر، بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی صادر کرده است.

کوباکوف افزود: بیش از ۷.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی از زمان راه اندازی اجرای ابتکار غلات صادر شده که موجب تثبیت قیمت مواد غذایی و مقابله با تهدید گرسنگی جهانی شده است.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین ۳۱ تیرماه سال جاری توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد.

بر اساس این توافقنامه، کنترل بندر‌های «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی‌های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی‌که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشور‌های غربی بار‌ها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده‌اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله‌های غلات را تضمین خواهد کرد.

کشور‌های غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد این توافقنامه را نور امید، آرامش و یک فرصت دانست و گفت که سند یادشده، «به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار