۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

توقف ترافیک کانتینری بین روسیه و بندر روتردام در ۹ ماه

کاهش عملیات ۱۷ درصدی جابه‌جایی محصولات فولادی و ۱۴.۸ درصدی کالا‌های کشاورزی همچنین توقف ترافیک کانتینری از یک سو و افزایش ۷۳ درصدی عملیات کشتی‌های حامل LNG در بندر روتردام در ۹ ماه سال ۲۰۲۲ از اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر فعالیت بندر روتردام بود.
کد خبر: ۹۴۱۰۶

توقف ترافیک کانتینری بین روسیه و بندر روتردام در ۹ ماه


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "آلارد کاستلین" مدیرعامل بندر روتردام با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ۹ ماهه این بندر اعلام کرد: شلوغ‌ترین بندر اروپا و جهان در ۹ ماهه ۲۰۲۲ فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد و عملیات آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً ثابت است.

وی در این زمینه گفت: در این مدت ترافیک کانتینری بین روسیه و روتردام تقریبا متوقف شد؛ در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل  هشت درصد کل ترافیک این بندر به ترافیک کانتینری بین روسیه و روتردام  تعلق داشت.

وی گفت: جنگ و تحریم‌های ناشی از آن علیه روسیه، تغییرات در بازار انرژی، کاهش تقاضا در حمل‌و‌نقل کانتینری همگی به تغییرات در عملیات بندر روتردام کمک کرد.  در این مدت بندر روتردام به مرکز حمل‌و‌نقل انرژی تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه حجم جابه‌جایی کالا در ۹ ماه ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ثابت بود به تفاوت‌های اساسی ۹ ماهه ۲۰۲۲، ۲۰۲۱ پرداخت و گفت: توان عملیاتی آهن و فولاد در مدت یاد شده به میزان ۱۷.۹ درصد و توان عملیاتی بخش کشاورزی ۱۴.۸ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر توان عملیاتی در بخش‌های عمدۀ مواد خام مصالح ساختمانی به میزان ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما بزرگترین تغییر در محموله‌های مربوط به بازار‌های انرژی رخ داد.

برای مثال حجم جابه‌جایی زغال سنگ حدود یک چهارم افزایش یافته و جابه‌جایی کشتی‌های گازبر LNG نیز به میزان ۷۳.۸ درصد بالا رفت؛ زیرا آمریکا و کشور‌های اروپایی به دنبال جایگزینی گاز طبیعی روسیه بودند.  در همین حال حجم جابه‌جایی نفت خام نیز پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در پایان پیرامون چشم‌انداز آینده این بندر در صورت ادامه جنگ در اوکراین ضمن ایجاد تورم و وخامت اوضاع اقتصادی جهان یاد‌آور شد: اداره بندر روتردام انتظار دارد حجم جابه‌جایی کالا در سال ۲۰۲۲ به همان میزان سال گذشته باشد، اما با توجه به شرایط چالش برانگیز، عملکرد بخش‌های مختلف بندر حائز اهمیت خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار