۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

رکود اقتصادی خفیف در تجارت دریایی سال ۲۰۲۲

تجارت دریایی در سال ۲۰۲۲ بر‌عکس سال ۲۰۲۱ با حرکت بطئی و کُند در همه امور مواجه بوده که می‌توان از آن به عنوان رکود اقتصادی خفیف نام برد که جنگ روسیه و اوکراین شاید یکی از عوامل آن باشد.
کد خبر: ۹۴۰۹۲

رکود اقتصادی خفیف در تجارت دریایی سال ۲۰۲۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "مایک شولر" و "جان کمپ" تحلیلگر و نویسنده با ارائه گزارشی در سایت خبرگزاری رویترز روند  کُند حرکتی  اقتصاد حمل‌و‌نقل دریایی به ویژه صنعت کانتینری را مورد بررسی قرار داده و نتیجه‌گیر‌ی کرده‌اند بحران روسیه و اوکراین، حجم جابه‌جایی کانتینر، کُندی زنجیره‌های تأمین کالا، کاهش تولیدات صنعتی در کشور‌های صنعتی و کم شدن زمینه صادرات آن، پایین آمدن شاخص حمل‌ونقل کانتینری و کاهش سرعت کشتی‌ها به منظور رعایت قانون ۲۰۲۰ باعث شده که اقتصاد حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ نتواند به شکل دلخواه به رشد و توسعه خود ادامه دهد و متأسفانه روند نزولی به خود گرفته که چنین وضعیتی در ۴۰ سال گذشته بدین شکل کمتر سابقه داشته است.  بدون شک این موضوع باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد که نتایج آن برای کالبد شکافی بیشتر و دستیابی به علل و عوامل، بسیار قابل توجه خواهد بود.

بر اساس این گزارش کاهش سرعت کشتی‌ها اگرچه به پایین آمدن مصرف سوخت منجر می‌شود، اما باعث تأخیر کشتی‌ها در مسیر‌ها نیز می‌گردد که چنین اتفاقی در سال جاری میلادی رخ داده  است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فعالیت حمل‌و‌نقل کانتینری که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ بسیار پررونق و با ازدحام کانتینر و بنادر همراه بود از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به آرامی در حال کاهش است.

در این ارتباط باید گفت حجم کانتینر‌های جابه‌جا شده در بنادر کالیفرنیا، لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ از ابتدای سال ۲۰۲۲  روند کاهشی را نشان می‌دهد و تعداد کانتینر‌های بارگیری شده در بنادر لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ در سه ماهه ژوئن تا آگوست ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۹۰۰۰ کانتنیر کاهش نشان می‌دهد.

در این راستا حمل‌و‌نقل کانتینری از طریق بندر سنگاپور نیز بین دسامبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ کمتر شده است همچنین محموله‌هایی که توسط کشتی‌ها در بنادر انگلیس جابه‌جا شد در ماه‌های آوریل و آگوست ۲۰۲۲ کاهش یافت.

محموله‌هایی که از طریق بنادر توکیو جابه‌جا می‌شد هر ماه کمتر از سطح سال قبل بود. این موارد برای برنامه‌ریزی بهتر و بهبود شرایط در سال آینده باید موشکافی شود و به این سوأل پاسخ داده شود چرا این شرایط در سال ۲۰۲۲ رقم خورد.

در ادامه این گزارش تأکید شده است شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری چین که ترکیبی از محموله‌های ارسالی و کانتینر‌های جابه‌جا شده است از پایان ژانویه ۲۰۲۲ تا‌کنون ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد هرچند که هزینه‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است.

نکته‌ای را که نباید در زمینه واکاوی علل حرکت بطئی اقتصاد دریا از آن غافل شد، بحرانی است که از جنگ روسیه و اوکراین نشأت می‌گیرد و دنیا را چنان دچار آشفتگی کرده که هیچ کشوری را امکان گریز از آن نیست.

به نظر می‌رسد درصد بیشتری از عواملی که به حرکت کُند و آرام اقصاد دریایی منجر شده به بحران اوکراین و روسیه برمی‌گردد که اثرات آن در تحقیقات مؤسسات تحقیقاتی پس از آنالیز منتشر خواهد شد.

کاهش تولیدات صنعتی 
در این میان تولیدات صنعتی و صادرات مربوط به  آن‌ها در بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته روند نزولی دارد برای مثال تولیدات صنعتی آلمان در ماه‌های ژوئن تا آگوست در مقایسه  با دسامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ بیش از دو درصد کاهش یافته است. به طور کلی بر اساس نظر‌سنجی‌های انجام شده تولید در منطقه یورو  و فعالیت تجاری در ماه‌های جولای تا سپتامبر روند کاهشی داشته است.

بررسی‌های ارائه شده توسط فدرال رزرو نیز نشان می‌‍دهد فعالیت‌های تولید صنعتی آمریکا در ماه مارس ثابت ماند.

بر اساس گزارش مؤسسه مدیریت عرضه و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی سفارشات جدید در ماه ژوئن تا سپتامبر به شدت کاهش یافته است.  در واقع کاهش رشد تولیدات صنعتی، پایین آمدن اشتغال و در‌آمد در اقتصاد‌های پیشرفته به کُندی اقتصاد حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۲ منجر شده که در سال ۲۰۲۳ نیز تداوم خواهد یافت. بدون شک تحقیق و پژوهش توسط دست‌اندر‌کاران و مدیران بخش‌های مرتبط در این زمینه برای یافتن نقاط پنهان و گره‌هایی که ناگشوده مانده‌اند یک نیاز اساسی است البته اگر چنین دلسوزی در وجود مسئولان وجود داشته باشد. همه این موارد برای یافتن نقاط ضعف و قوت یک نیاز اساسی است.

تحلیلگران رویترز به نقل قول سازمان تجارت جهانی اشاره کرده‌اند که چندی پیش اعلام شد تجارت کالا در سال ۲۰۲۳ تنها یک درصد خواهد بود.  به همین جهت پیش‌بینی رشد حجم تجارت کالا‌های جهان از طریق دریا یکی از کُندترین روند‌ها را در ۴۰ سال گذشته خواهد داشت.

اگرچه جهان رشد آهسته حجم را در  طول جنگ تجاری آمریکا و چین شاهد بوده این، اما این روند در سال ۲۰۲۲ جای سوألات بی‌شماری دارد.  

تحلیلگران در پایان گزارش خود را با این سوأل به پایان می‌برند که اقتصاد دریایی چقدر و چه مدت باید کُند شود تا از فشار‌های تورمی در این بخش کاسته شده و تحت کنترل قرار گیرد. در این میان جنگ روسیه و اوکراین که تمام کشور‌های جهان را درگیر خود ساخته تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ در پایان آنان اظهار امیدواری کرده‌اند رکود اقتصادی ضعیف در اقتصاد و تجارت دریایی سال ۲۰۲۲ به دوره‌ای طولانی‌تر تبدیل نشود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار