۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱

افزایش سفارش ساخت کشتی همزمان با کاهش نرخ کشتی‌های کانتینری

علی‌رغم کاهش نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر، کاهش نرخ اجاره نقدی کشتی‌ها، بحران روسیه اوکراین، بالا رفتن سرسام آور هزینه‌ای انرژی، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در جهان و خطر بالقوه تورم جهانی، سفارش ساخت کشتی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ماه سپتامبر برای تحویل در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روند صعودی داشت.
کد خبر: ۹۴۰۰۷

افزایش سفارش ساخت کشتی همزمان با کاهش نرخ کشتی‌های کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آلفا‌لاینر؛ سفارش ساخت کشتی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته به تعبیر دیگر سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری با ظرفیت هفت میلیون teu برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ سفارش داده شده است.

این در حالی است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ ظرفیت کشتی‌های سفارش داده شده برای ساخت جمعاً ۶.۶ میلیون teu بود که بیشترین در‌صد سفارش آن مربوط به سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ می‌باشد. در واقع در مدت ۲۰ سال سفارش ساخت کشتی‌ها ۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میزان سفارش کشتی‌ها ۳۰ درصد افزایش را رقم می‌زند.

نکتۀ جالب توجه اینکه طی ۲۰ سال بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تناژ کشتی‌های سفارش داده شده به مراتب کمتر از ۱۵۰۰۰ teu بود و بیشتر در محدوده ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ teu بود در حالی‌که کشتی‌های سفارش داده شده برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ teu و حتی بیشتر است.

بر اساس این گزارش سفارش ساخت کشتی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان اعتقاد دارند سال ۲۰۲۳ مانند ۲۰۲۲ برای صنعت کانتینری سال پُر‌رونقی نخواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است با توجه به اینکه در حال حاضر تناژ کشتی‌های کانتینری بیش از ۲۶ میلیون  teu کانتینر است در دو سال آینده ۳۰ درصد معادل هفت میلیون teu به ظرفیت آن‌ها افزوده  خواهد شد.

بر اساس برآورد‌های تحلیلگران آلفا‌لاینر از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ که نقطۀ اوج رونق حمل‌و‌نقل کانتینری بود تا هم اکنون ظرفیت ناوگان کانتینری جهان بیش از دو برابر شده است و نسبت به سال ۲۰۰۹ بیش از ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که با جمع بندی سفارشات ساخت کشتی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بیش از ۵۶ درصد به سفارش کشتی‌های کانتینری افزوده خواهد شد که عمده‌ترین سفارشات به پنج اپراتور برتر جهان تعلق  دارند. ناگفته نماند تحویل بسیاری از این کشتی‌ها که با سایز بزرگ و فنّاوری پیشرفته هستند به سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ نیز خواهد کشید.

در این ارتباط باید گفت با توجه به سیر نزولی حمل‌و‌نقل کانتینری و خطر رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ مشخص نیست که صنعت کانتینری با ورود کشتی‌های جدید چه خواهد کرد.

 در این ارتباط به نکته ظریفی باید اشاره کرد که اپراتور‌های غول پیکر کانتینری جهان نه تنها در فکر عقب نشینی از درخواست سفارش کشتی نیستند، بلکه در حال مذاکره با یارد‌های کشتی سازی برای سفارش ساخت کشتی جدید هستند.

گزارش‌های دریافتی آلفا‌لاینر نشان می‌دهد شرکت MSC اخیراً قراردادی برای ساخت ۱۲ فروند کشتی با سوخت LNG منعقد کرده است.

شرکت مرسک به دنبال انعقاد قرارداد  به منظور سفارش تعداد ۱۰ فروند کشتی با سوخت متانول می‌باشد که اندازه کشتی‌ها نیز در حدود ۱۷۰۰۰ TEU کانتینر تخمین زده می‌شود این شرکت همچنین برای سفارش ساخت ۱۰ فروند  کشتی کوچک ۲۵۰۰ TEU نیز به دنبال مذاکره با یارد‌های کشتی سازی است.

شرکت یانگ مینگ اخیراً برای سفارش ساخت پنج فروند کشتی ۱۵۰۰۰ TEU با سوخت LNG به یارد‌های کشتیرانی پیشنهاد‌هایی داده است.

کاسکو نیز در حال بررسی پروژه‌های توسعه و نوسازی ناوگان با ارقام میلیاردی است به گونه‌ای که تصمیم دارد ۶ فروند کشتی ۲۳۰۰۰ TEU و ۹ فروند کشتی ۱۵۰۰۰۰ TEU با سوخت متانول سفارش دهد.  

در ادامه گزارش آلفا‌لاینر آمده است مطلب مهمی که پیشِ روی اپراتور‌های صنعت کشتیرانی  کانتینری قرار دارد موضوع کاهش شدت کربن و اجرای مقررات مربوط به قانون ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی است در این راستا در صورتی‌که اپراتور‌ها بخواهند قانون را به درستی اجرا کنند باید از میزان سرعت کشتی‌های خود بکاهند.

زیرا بر اساس مقررات IMO دیگر سرعت ۲۲ گرۀ دریایی برای اجرای قانون قابل قبول نیست و سرعت کشتی‌ها  به منظور کاهش آلاینده‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای باید بین ۱۷ تا ۲۰ گره دریایی باشد که این وضعیت  اپراتور‌های کشتی‌های بزرگ کانتینری مدرن را بر نمی‌تابد و عدم رعایت محدودیت سرعت نیز بر اساس قانون IMO منجر به جریمه خواهد شد.

تعداد کشتی‌های کانتینری سفارش داده شده و قابل تحویل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۶ میلادی

افزایش سفارش ساخت کشتی همزمان با کاهش نرخ کشتی‌های کانتینری

میزان ظرفیت کشتی‌های ناوگان کانتینری جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲

افزایش سفارش ساخت کشتی همزمان با کاهش نرخ کشتی‌های کانتینری

ارسال نظرات
آخرین اخبار