۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

روند صعودی بی‌سابقه و سرسام آور نرخ اجاره تانکر‌های گاز‌بر

نرخ اجاره تانکر‌های حمل گاز ال ان جی این روز‌ها چشم دست اندر کاران و تحلیلگران بازار انرژی را به سوی خود خیره کرده و در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۳۹۹۵

روند صعودی بی‌سابقه و سرسام آور نرخ اجاره تانکر‌های گاز‌بر

 به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از خبر‌گزاری رویترز؛ اجاره روزانه کشتی‌های حمل گاز ال ان جی  بر اساس نوع ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در نوسان است و روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌شود.

گزارش تحقیقی isi evercore با استناد به داده‌های مؤسسۀ کلارکسون حاکی است در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲  نرخ اجاره تانکر گاز‌بر به ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ دلار رسید که این رقم در  اوایل سپتامبر‌۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار و در ماه آگوست ۶۸ هزار دلار بود.

 بر اساس این گزارش تحلیلگران علت اصلی افزایش نرخ‌های اجاره ال ان جی را اعمال  تحریم‌های گازی روسیه، افزایش تقاضا توسط اروپا و نشت گاز در خط لولۀ نورد استریم می‌دانند.

"عمر نوکتا" تحلیلگر گروه کارگزاری کشتی جف رایس در این زمینه می‌گوید: به درستی نمی‌دانیم که در بازار اجارۀ  تانکر‌های گاز‌بر چه خبر است. هر روز بر نرخ اجاره آن‌ها افزوده می‌شود و متأسفانه صاحبان این نو‌ع کشتی‌ها فقط به بالا رفتن کرایه می‌اندیشند.

"بن نولان" تحلیلگر بازار سهام کشتی‌های حمل گاز نیز معتقد است خریداران اروپایی  گاز ال ان جی را با نرخ‌های بالا پیش خرید کرده‌اند تا زمستان خوبی برای مردم کشور‌ها فراهم کنند به همین جهت حالا مجبورند به افزایش نرخ اجاره تن دهند. در این ارتباط مالکان و اجاره دهندگان کشتی‌های حامل گاز از وضع موجود نهایت سوء استفاده را می‌کنند.

"امیلی مک کلین" دستیار مؤسسه ریستاد انرژی خاطر نشان می‌سازد: علت اصلی افزایش نرخ حمل گاز صرفاً به بالا بودن عرضه از سوی اروپا و حتی آمریکاست.

 خبر‌نگار رویترز در ادامه گزارش می‌نویسد: مشاهدات تحلیلگران مؤسسه رفی‌نی‌تیو نشان می‌دهد در ۱۲  ماه گذشته آمریکا محموله‌های گاز ال ان جی زیادی را خریداری کرده و بر میزان آن هر ماه و هفته می‌افزاید این عمل باعث شده گاز ال ان جی کمتری به سمت اروپا حمل شود در این میان هر اجاره دهنده کشتی فقط در قبال پول بیشتر حاضر است تغییر مسیر دهد.

خبر‌نگار رویترز در یایان می‌نویسد: آمریکا و اروپا نگران ما‌ه‌های نوامبر و ژانویه هستند و اجاره کنندگان گاز ال ان جی نیز به زیاد شدن اندوخته‌های خود می‌اندیشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار