۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

کاهش رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳

سازمان تجارت جهانی WTO هشدار داد در صورت ادامه بحران روسیه - اوکراین و افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی رشد تجارت جهانی در سال آینده میلادی بدتر از سال ۲۰۲۲ خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۹۷۹

کاهش رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از رویترز؛ "Ngozi Okonjo-Iweala" مدیر‌کل سازمان تجارت جهانی در یک کنفرانس خبری تصویر تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۳ به طور قابل ملاحظه‌ای  تیره توصیف کرد.

وی گفت: رشد تجارت کالا در سال جاری میلادی ۳.۵ درصد افزایش خواهد یافت.  اما برآورد کارشناسان و تحلیلگران این سازمان نشان می‌دهد رشد تجارت کالا در ماه آوریل ۲۰۲۲، سه درصد بود و پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۳  رشد تجارت تنها یک درصد در مقایسه با پیش‌بینی قبلی یعنی ۳.۴ درصد خواهد شد.

مدیر کل سازمان تجارت جهانی اعلام کرد اگرچه در مورد پیش بینی‌های انجام شده  قطعیت زیادی وجود ندارد، اما اگر جنگ در اوکراین بدتر شود تأثیر زیادی بر کاهش رشد تجارت جهانی خواهد داشت از سوی دیگر رویداد‌های آب و هوایی به مناطق تولید کننده غذا ضربه زده  و به زیر‌ساخت‌های صادرات انرژی نیز آسیب وارد می‌کند.

وی از کم شدن محدودیت‌های اعمال شده در زمینه صادرات مواد غذایی خبر داده و یاد‌آور شد: خوشبختانه محدودیت‌های اعمال شده توسط کشور‌های مختلف بر صادرات مواد غذایی از ۵۷ درصد به ۴۲ درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته و در حال حاضر به ۵۳ درصد رسیده است.

وی گفت: متاسفانه این محدودیت‌ها استاندارد‌های زندگی را برهم زده و جهان در برابر بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، آسیب پذیر‌تر خواهد شد.

وی در پایان گفت: تعداد گردشگران در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، سه برابر شد، اما در حال حاضر روند نزولی به خود گرفته و همچنین کاهش نرخ‌های حمل و نقل نیز شاید به عنوان نشانه‌ای از بهبود زنجیرۀ تأمین تلقی شود، اما مهم‌تر از اینکه اکثر کشور‌ها به ویژه کشور‌هایی که نیاز به انرژی دارند باید در انتظار یک زمستان پر‌فراز و نشیب باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار