۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

احتمال خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم

سرویس امنیتی سوئد اعلام کرد بررسی صحنه جرم نشت خطوط گاز نورد استریم که گاز را از روسیه به اروپا منتقل می‌کند، خرابکاری فاحش قلمداد می‌شود و احتمال انفجار در آن را تقویت می‌کند.
کد خبر: ۹۳۹۷۵

احتمال خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خبرگزاری رویترز اعلام کرد مقامات سوئدی و دانمارکی در حال بررسی  چهار نقطه نشت گاز از خط لوله گاز نورد استریم  که در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک در دریای بالتیک قرار دارند، به نتایج مشابهی مربوط به احتمال خرابکاری و انفجار رسیده‌اند‌.

بر اساس این گزارش اروپا که پس از تهاجم روسیه به اوکراین با بحران انرژی مواجه شده در حال بررسی  این موضوع اساسی است که چه چیزی باعث آسیب دیدن خط لوله گاز نورد استریم شده زیرا مسکو به دنبال آن است که در این ارتباط غرب را مقصر بداند و آمریکا با سوء استفاده از این موضوع در پی سود جویی است.

در این گزارش آمده است واشنگتن دخالت در نشت این خط لوله گاز را به شدت رد کرده و آن را یک مشکل بین روسیه و کشورهای اروپایی می‌داند‌.

از سوی دیگر اپراتورهای خط لوله گاز نورد استریم به خبرگزاری رویترز گفتند به دلیل محدودیت‌های اعلام شده توسط مقامات سوئدی و دانمارکی قادر به بازرسی بخش‌های آسیب دیده نیستند.

در این راستا سرویس امنیتی سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از تکمیل بررسی صحنه جرم توسط سرویس امنیتی سوئد می تواند نتایج مربوط به انفجار در خط لوله گاز نورد استریم را که در منطقه اقتصادی سوئد رخ داده، اعلام کند.

یکی از اعضای این سرویس امنیتی گفت: آسیب زیادی به خط لوله گاز وارد شده و آنها مقداری مواد ازمحل انفجار بیرون آمده و در دست تجزیه و تحلیل قرار دارد این مواد شواهد خرابکاری فاحش را تقویت می‌کند‌.

روسیه نیز دیروز اعلام کرد که قادر به شرکت در تحقیقات نیست. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: تا کنون برنامه‌ای برای درخواست از طرف روسیه برای پیوستن به تحقیقات وجود ندارد.

رویترز در ادامه این گزارش یاد‌آور شده است صحنه جرم توسط گارد ساحلی و نیروی دریایی سوئد محاصره شده است.

وزیر دادگستری سوئد در پاسخ به مقامات کرملین گفت: امکان ندارد دیگران در تحقیقات جنایی سوئد شرکت کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز طی سخنانی در ارتباط با این موضوع گفت: مسکو در یک تحقیقات جامع و آشکار که شامل مقامات روسیه و گاز پروم می‌شود، پافشاری می کند.

وی در پایان گفت: اجازه ندادن سوئد و دانمارک به مالک خط لوله به این معنا است که چیزی برای پنهان کردن وجود دارد .

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار