۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

تولد یک جزیره در دل اقیانوس

دانشمندان جزیره‌ای «کودک» را در جزایر مرکزی تونگا در اقیانوسیه کشف کردند که در حال حاضر در مراحل اولیه شکل‌گیری است.
کد خبر: ۹۳۹۱۸

تولد یک جزیره در دل اقیانوس

مانا: در حالی که ممکن است چند میلیون سال برای مشاهده چگونگی شکل‌گیری رشته کوه هیمالیا یا رشته کوه آند دیر رسیده باشیم، دانشمندان جزیره‌ای «کودک» را در جزایر مرکزی تونگا در اقیانوسیه کشف کردند که در حال حاضر در مراحل اولیه شکل‌گیری است.

 بر اساس گزارش‌ها، این بچه جزیره به دلیل یک آتشفشان زیر آب که گدازه، بخار و خاکستر را به بیرون پرتاب می‌کند، در این منطقه متولد شده است.

در بیانیه‌ای که توسط رصدخانه زمین ناسا منتشر شد، آمده است که یکی از آتشفشان‌های غوطه‌ور در منطقه، در روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) از خواب بیدار شد و مواد خود را با منفجر به بیرون فرستاد.

در عرض ۱۱ ساعت پس از فوران آتشفشانی، جزیره جدیدی در بالای سطح آب شروع به شکل‌گیری کرد که در تصاویر ثبت شده توسط ناسا از طریق ماهواره‌ها قابل مشاهده بود.

دانشمندان ناسا گزارش دادند که تا ۱۴ سپتامبر، مساحت تخمینی جزیره به ۴۰۰۰ متر مربع با ارتفاع ۱۰ متر افزایش یافته است. یک هفته بعد در ۲۰ سپتامبر، جزیره در مساحت ۲۴هزار متر مربع گسترده شد.

این آتشفشان خطرات کمی برای جامعه هوانوردی و ساکنان واوائو و هاپای دارد. با این حال، به همه دریانوردان توصیه شده است که تا اطلاع ثانوی بیش از ۴ کیلومتر دورتر از هوم‌ریف حرکت کنند.

در حالی که دیدن یک جزیره در مقابل چشمان ما واقعاً جذاب و نسبتاً معجزه‌ است، چنین جزایر آتشفشانی اغلب عمر مفید کوتاهی دارند. با این حال، چند استثنا وجود دارد.

محققانی که این جزیره را مشاهده کردند، اظهار داشتند که این جزیره می‌تواند بیشتر رشد کند، زیرا آتشفشان صخره‌های خانگی هنوز در حال فوران است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار