۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

بی‌ثباتی در بازار حمل فله خشک جهان

بازار حمل‌و‌نقل روز‌به‌روز به شگفتی‌های جدیدی دست می‌یابد در حالیکه شاخص‌های مربوط به کانتینر‌ها آرام و بطئی و تانکر‌ها صعودی است، اما رشد شاخص‌های فله خشک بی‌ثبات و کاهشی رسیده است.
کد خبر: ۹۳۸۶۰

بی‌ثباتی در بازار حمل فله خشک جهان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "Barry Parker" تحلیلگر و کارشناس ارشد دریایی با درج مقاله‌ای در سایت‌های خبری دریایی  با اشاره به اینکه وضعیت کشتی‌های فله خشک به گونه‌ای است  که انتظار معجزه از آن نمی‌رود، یاد‌آور شد: شاخص بالتیک در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ از میزان ۵۵۰۰ واحد به ۱۴۰۰ واحد در اواخر ژانویه رسید، اما در اواخر ماه می‌به سمت ۳۴۰۰ بازگشت و هم اکنون در مدار ۱۴۰۰ واحد ایستاده است.
 نرخ شاخص خشک بالتیک یا BDI که در یک سال پیش رشد فوق‌العاده‌ای داشت و تا ۵۵۰۰ واحد افزایش یافته بود این روز‌ها در سطح ۱۴۰۰ واحد قرار دارد.

در این مقاله آمده است در ادامه این وضعیت بحرانی، روز‌های سگی تابستانی برای کشتی‌های فله خشک پدید آمد که شاخص‌ها به سمت منفی شدن پیش رفتند و با کاهش شاخص بالیتک به پایین‌ترین رقم یعنی ۱۰۰۰ واحد در پایان آگوست شرایط  این بخش به شدت رو به وخامت گذاشت و اینک با پایان تعطیلات تابستانی شاخص BDI کشتی‌های فله با بهبودی اندکی در سطح بالای ۱۴۰۰ جای گرفته است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد تا یک هفته آینده در این بازار چه اتفاقی خواهد افتاد.

این در حالی است که در سال‌های گذشته شاخص بالتیک حتی به ۱۲۰۰۰ واحد نیز دست یافته بود وشاخص بالتیک کشتی‌های فله به ویژه کشتی‌های Capesize به ۱۲۰۰۰ واحد با نرخ روزانه ۲۰۰ هزار دلار رسیده بود.

اما باید گفت بدترین شرایط برای کشتی‌های فله خشک در اوایل سال ۲۰۲۰ رقم خورد که در اوایل این سال شاخص بالیتک حتی به ۵۰۰ واحد نیز رسید.

حالا با این توصیف که شاخص بالتیک با ۱۴۰۰ واحد به رو به ثبات است خوشبینی بین تحلیلگران و مفسران بخش دریا بیشتر شده تحلیلگران Novisea که قرارداد‌های مالی بازار‌های فله را زیر نظر دارند ضمن اینکه به معامله گران توصیه می‌کنند باید محتاط باشند به امکان بالا رفتن شاخص حمل فله کشتی‌های بزرگ چشم دوخته‌اند. آنان می‌گویند بازار آتی کشتی‌های Capesize ممکن است به شرایط بهبود پیش‌بینی شده برسد، زیرا وارد شدن به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی شاید  میزان نیاز به خریدار را بالا ببرد به هرحال تقاضا در بخش فله ضعیف است و باید کار‌های بیشتری از نظر حجم  تجارت با کشتی‌های فله انجام شود تا بازار به حالت مطلوب در‌آید.

گزارش Breakwave نیز به چرخش سیاست‌های مثبت پیرامون شاخص مثبت حمل فله به شرط تحرک در اقتصاد چین اشاره می‌کند که می‌تواند باعث افزایش حجم تجارت بازار فله شود.

 این گزارشگران می‌گویند حرکت‌های اقتصادی چین می‌تواند به چشم‌انداز مثبت حمل فله منجر شود، زیرا قرنطینه  بنادر چینی به منظور جلوگیری از گسترش شیوع کووید یک مانع بزرگ برای از‌سر‌گیری فعالیت‌های اقتصادی بود که به مرور زمان و فعال شدن بخش تجارت دریایی در چین می‌تواند  نشانه مثبتی برای کشتی ها‌ی فله‌بر باشد.

 به هرحال  نشانه‌های دلگرم کننده‌ای از اقدامات محرک چین در هفته‌های اخیر دیده شده است که می‌تواند به افزایش شاخص‌ها در این بخش کمک کند.

"ادوارد فینلی ریچاردسون" یکی دیگر از  مفسران و تحلیلگران آگاه و شناخته شده در رسانه‌های اجتماعی نیز که گزارش‌های مربوط به بازار حمل‌و‌نقل، کانتینر و فله را مورد ارزیابی قرار داده، در گزارش خود می‌نویسد در حالیکه در سه ماه گذشته بسیاری از سرمایه گذاران مربوط به بخش فله با نوسانات مختلف مواجه بود‌ند و ذخایر مربوط به فله خشک مانند ذغال سنگ به نظر شکست ناپذیر می‌آمد، اما نرخ  حمل‌و‌نقل روزانه در این مدت به نصف کاهش یافت.

این درحالی است که پر سر و صدا‌ترین تحلیلگران، مدیران کشتیرانی و سرمایه گذاران این بخش به هیچ وجه نتوانستند این کاهش را  پیش‌بینی کنند.

"Barry Parker" در ادامه گزارش می‌نویسد با شرایط فعلی ممکن است نرخ‌های مربوط به فله خشک از این هم پایین‌تر برود.

البته در صورت اینکه روند نزولی ادامه یابد برای اکثر مالکان حمل با  کشتی ها‌ی فله سود‌آور نخواهد بود.

از دید کارشناسان و تحلیلگران بخش فله خشک در حال گذار چالش برانگیز‌ی است که با نگرانی ضمن اینکه از یک طرف به فعال شدن تجارت دریایی چین چشم دوخته، اما اختلالات  تجاری مرتبط با بحران روسیه و اوکراین را زیر نظر دارد.

زیرا حمل کنندگان در منطقه جنگی به حمل غلات با دید مثبت نگریسته که به تازگی تکانی به خود داده و ممکن است همین کار به روند صعودی  نرخ اجاره  کشتی‌های حمل فله و شاخص‌های بالتیک بیانجامد.

در پایان این مقاله آمده است انتخاب برنده در بین بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل مانند کانتینر، تانکر و فله کار بسیار مشکلی است و به عوامل اقتصادی زیادی بستگی دارد، اما در حالیکه برترین شرایط از آنِ حمل‌و‌نقل نفتکش‌هاست، اما بخش فله نیز ممکن است از شاخص منفی که بازار آن را اشغال کرده به شاخص مثبت تبدیل شود. به واقع آنچه سال پیش برسر تانکر‌های نفتی آمد و بسیاری از نفتکش‌ها را به یارد‌های اوراق برد، امسال برسر بخش فله خشک آمده است.  
توصیه‌ها به مالکان و مشتریان حمل فله آن است که صبر داشته باشید  و خیلی خوب و محتاطانه عمل کنید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار