۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

بازار داغ اجاره نفتکش‌ها

تجارت دریایی با بروز بحران اوکراین و روسیه به نفع تانکر‌های نفتی به چرخش در آمد و آمار و ارقامی که در زمینۀ افزایش نرخ اجارۀ نفتکش‌ها منتشر می‌شود در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
کد خبر: ۹۳۸۳۸

بازار داغ اجاره نفتکش‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ تحلیلگر دریایی "Barry Parker" با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه بازار اجارۀ تانکر‌های نفتی امسال غوغا می‌کند، یاد‌آور شد: نه تنها نرخ‌های اجاره نفتکش‌ها بعد از بحران روسیه و اوکراین بالا رفته است بلکه سود سهام شرکت‌های نفتی نیز به ازای  هر سهم در ۶ ماه گذشته دو برابر شده است.

در این گزارش به نقل از "لارس دنکر نیلسن" مدیر بازرگانی شرکت Scorpio Tankers آمده است الگو‌های تجارت دریایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین تغییر کرد که از محل این بحران درآمد فوق‌العاده‌ای در تجارت فرآورده‌های نفتی نصیب اجاره کنندگان و مالکان  تانکر‌های نفتی شد.

در حال حاضر می‌توان گفت که تجارت دریایی به کام اجاره کنندگان تانکر‌های نفتی است چرا‌که در شرق سوئز قیمت اجاره تانکر‌های نفتی 1MR  (MR1، ۳۰۰۰۰-۴۰۰۰۰ DWT) و 2LR (LR2،  ۷۸۰۰۰-۱۲۰۰۰۰ DWT) بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار در روز رسیده است که این رقم در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در ادامه گزارش آمده است کمترین نرخ اجاره‌ای که در حال حاضر در بازار تانکر‌های نفتی حاکم است بین ۳۰۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ در نوسان است.

وی گفت: قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار اجاره تانکر‌ها حاکم است از سال ۲۰۰۸ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

در همین حال" Jon Chappell"  تحلیلگر Evercore ISI نیز در این زمینه گفت: علاوه بر اینکه نرخ اجارۀ تانکر‌های نفتی به شدت بالا رفته است قیمت خرید و فروش تانکر‌های نفتی به طور سرسام آوری افزایش یافته است به گونه‌ای که یکی از مالکان در این زمینه گفته  قیمت‌ها طوری بالا است که بسیاری از افراد قدرت خرید چنین تانکر‌هایی را  ندارند.

برای مثال تانکری که سال قبل ۱۳۳ میلیون دلار قیمت گذاری شده بود  و برای حمل نفت حتی به  قیمت ۶۶۵ دلار در روز  التماس می‌کرد امروزه به ۳۰۴ میلیون دلار رسیده است.

وی در پایان گفت: به هرحال در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ با بحرانی که روسیه و اوکراین به وجود آوردند به عرضه و تقاضا در تانکر‌های نفتی دامن زد و شرایط مناسبی را برای سود‌آوری مالکان نفتی به وجود آورد به گونه‌ای که هرگز شرایط برای آن‌ها این چنین مطلوب نبود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار