۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

برگزاری نخستین رویداد استارتاپی "دریابوم" در بندر شهید حقانی بندرعباس

برگزاری نخستین رویداد استارتاپی "دریابوم" در بندر شهید حقانی بندرعباس
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر از برگزاری نخستین رویداد استارتاپی "دریابوم" در بزرگ‌ترین بندر مسافری ایران با هدف احیای آیین باستانی "نوروز دریا" و "گاه‌شماری دریایی" در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۸۳۴

به گزارش مانا، حمیدرضا محمدحسینی، در این خصوص اظهار کرد: سالیان زیادی است که در هرمزگان مبحث گردشگری ساحلی و دریایی مطرح است اما در عمل اقدامات جامع از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در نوار ساحلی به همراه دانشگاهیان و پژوهشگران با زنده نگاه داشتن آیین و فرهنگ و سبک زندگی اصیل ساحل‌نشینان وارد عرصه عمل شوند، خاطرنشان کرد: برای اینکه تأثیرگذاری فعالیت‌های سازمانی و تشکل‌های مردمی فعال و اثرگذار در حوزه بندر، دریا و مناطق ساحلی شهری و روستایی با رویکرد در یک نقطه مشترک، متمرکز شوند، ضرورت دارد که این جزیره‌های پراکنده از موازی کاری و خنثی کردن اثر فعالیت‌های غیرکاربردی پرهیز نموده و یک اکوسیستم حل مسئله خلاق در زمینه چالش‌های حوزه توسعه دریامحور شکل بگیرد.  

 مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه در شهرهای ساحلی توسعه‌یافته دنیا، جذب نخبگان و استعدادهای شهروندان خلاق مهم‌ترین ابزار حکمرانی محلی برای رشد و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان دریامحور محسوب می‌شود، گفت: بر اساس تجارب جهانی در پروژه "تعامل شهر و بندر" و مدل‌های موفق در زمینه فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی همچون یونسکو، جذب شهروندان خلاق جوامع محلی موجب قدرتمند شدن هویت فرهنگی و اجتماعی شهرهای ساحلی  و بالندگی اقتصادی  این مناطق هم‌جوار با زیست‌بوم دریایی می‌شود.

وی هدف اصلی استارتاپ ایونت دریابوم را تلاشی ساختارمند برای تحقق شعار سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و همچنین گامی بلند برای تبدیل بندر شهید حقانی به یک بندر مسافری خلاق دانست و تصریح کرد: موضوع محوری اولین گام این رویداد را نوآوری در خلق و توسعه کسب و کارها و استارتاپ های حوزه بندر، دریا و شهر ساحلی برشمرد.

محمدحسینی افزود: در این رویداد، فعالان کسب و کارهای دریامحور، پژوهشگران و کنشگران حوزه شهری و شهروندی، کنشگران فرهنگی، هنری و تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان حوزه گردشگری ساحلی و دریایی، کنشگران رسانه‌ای، صاحبان ایده و شهروندان خلاق حضور داشتند.

به گفته این مقام مسئول، صالح دریانورد رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، دکتر محمدامین فیض، رئیس پردیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بندرعباس، رامین آذرمهر، پژوهشگر حوزه فرهنگ و تاریخ و رئیس سابق مرکز اسناد و پژوهشکده شهرداری بندرعباس،  محمد احمدی زاده، مدیر بندر شهید حقانی در این رویداد به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای تقویت هویت فرهنگی و تمدنی در میان جامعه محلی ساحل‌نشینان خلیج‌فارس با محوریت "گاه‌شماری دریایی" و "نوروز دریا" پرداختند.

وی تصریح کرد: در روز دوم این رویداد که با حضور فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، شهروندان خلاق و صاحبان ایده در محل برج فنّاوری هرمز( پارک علم  فنّاوری هرمزگان)، برگزار شد، مدیران و نمایندگانی از بنادر و دریانوردی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فنّاوری، اتاق بازرگانی و "نوید فلاحت" مدیر پروژه‌های هم آفرینی شهر باستانی بندر کنگ و جزیره قشم به بیان دیدگاه‌ها و انتقال تجارب خود به علاقه‌مندان حوزه کسب و کارهای نوپدید دریایی و ساحلی پرداختند.

در بخش دیگری از این رویداد کتاب "چکاندن دیریا در چشم"( مردم‌شناسی فرهنگی استان ساحلی و دریایی هرمزگان) نوشته بنیامین انصاری نسب (نویسنده، جامعه‌شناس و محقق حوزه مردم‌شناسی آیین‌های دریایی) رونمایی شد. همچنین فیلم مستند "نوروز دریا" ساخته فرشید ایران‌پرست به صورت اختصاصی برای شرکت‌کنندگان در این برنامه اکران شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار