۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

کاهش نرخ حمل کانتینر با پایین آمدن میزان تقاضا

کاهش تقاضا در بخش حمل‌و‌نقل کانتینر منجر به کاهش نرخ حمل کانتینر شده که بر اساس بررسی کارشناسان لویدز لیست نرخ جابه‌جایی کالا توسط کانتینر ۱۳ هفته متوالی در بورس شانگهای با اُفت مواجه شده است.
کد خبر: ۹۳۸۲۹

کاهش نرخ حمل کانتینر با پایین آمدن میزان تقاضا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از موسسه لویدز‌لیست؛ پس از بررسی بازار حمل‌و‌نقل کانتینری کارشناسان و تحلیلگران اعلام کردند  پس از آنکه بازار حمل‌و‌نقل کانتینری جنون دو ساله‌ای را پشت سر گذاشت اکنون به مرحله عادی شدن نزدیک می‌شود و نشانه‌هایی از عادی شدن بازار را نشان می‌دهد.

حال سؤال این است که چگونه با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته می‌توان با اُفت نرخ‌های حمل و جابه‌جایی کانتینر مقابله کرد.

در این گزارش آمده است سیزدهمین هفتۀ متوالی است که نرخ باربری کانتینری در بورس شانگهای کاهش نشان می‌دهد به گونه‌ای که با کاهش ۵۰ درصدی از هفتم ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون از ۵۱۰۹ واحد به ۲۵۶۲ واحد رسیده است.

نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در تجارت آسیا و اروپا به سطوحی بازگشته که در مارس ۲۰۲۱ ثبت شده بود و تجارت اقیانوس آرام و نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر از مسیر اقیانوس آرام و سواحل آمریکا به کمتر از ۳۵۰۰ دلار در هر teu رسیده است که از زمان دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مشاهده نشده است.

این گزارش حاکی است در بیشتر بخش‌ها شاخص‌های درآمدی به میزان نصف کاهش یافته است. اما با این حال نرخ‌های فعلی هنوز سه برابر از سطح متوسط  نرخ سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ می‌باشد.

علی‌رغم کاهش شاخص شانگهای بدون شک شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ سود آور‌ترین سال ثبت شده خود را خواهند داشت، زیرا قرارداد‌های بلند مدت را با نرخ‌های بالا در زمانی که تقاضا بالا بود، منعقد کرده‌اند، اما قرارداد‌های نقدی با کاهش بیشتری مواجه است.

در ادامه گزارش لویدز‌لیست آمده است به طور کلی حمل‌و‌نقل کانتینری خارج از اقتصاد‌های بین‌المللی زندگی نمی‌کند و با توجه به شرایط روز نرخ آن با فراز و نشیب‌هایی مواجه می‌شود. همانگونه که شاهد بودیم همه گیری کووید و تغییر رفتار مصرف کننده در دو سال گذشته باعث افزایش تقاضا شد و امسال در ابتدای سال ۲۰۲۲  شاهد پویایی بیشتری بودیم.

 در این راستا با شکوفایی تجارت دریایی پس از قرنطینه و ازدحام بنادر، تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی به یک زلزله ژئوپلیتیکی منجر شد که قیمت انرژی را به شدت بالا برد.

این موضوع یکی از عواملی بود که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد مصرف کننده‌ها را در سراسر جهان در‌گیر خود ساخت و به عوامل تورمی منجر شد.

بدون شک وقتی تورم بالا رفته، نرخ بهره افزایش و هزینه‌ها کاهش می‌یابد، در چنین شرایطی اقتصاد کشور‌ها به سردی گراییده و تقاضا کاهش پیدا می‌کند.

بدین ترتیب بررسی آمار و ارقام تجارت کانتینری و فدراسیون ملی خرده فروش آمریکا نشان می‌دهد که تقاضا در حال کاهش است.

حال  پس از دو سال، امسال نشانه‌های کمی از افزایش حجم تقاضا در فصل‌های کلیدی خرید در آمریکا و اروپا دیده می‌شود در این میان برخی از تحلیلگران هنوز به حمل و نقل دریایی توصیه می‌کنند باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است تقاضا بالاتر از ارقام فعلی نباشد، اما هرگز قدرت مصرف کنندۀ آمریکایی را نباید دستِ کم گرفت.

با این حال به نظر می‌رسد بدون شک عادی شدن بازار کانتینر که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شود در حال تحقق است در حالی‌که ازدحام بنادر در اروپا و سواحل شرقی آمریکا همچنان  بالا است و نشانه‌هایی از کاهش آن وجود دارد.

این برای چشم‌انداز حمل‌و‌نقل کانتینری مهم است، زیرا ازدحام بنادر ظرفیت زیادی را در زمان تقاضا‌ی بالا از بازار خارج کرده و نرخ حمل‌و‌نقل را به سطوح فوق‌العاده‌ای رساند.

در این میان نباید فراموش کرد ورود کشتی‌های جدید کانتینری و جعبه‌های کانتینر در دست ساخت طی دو سال آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

همگان شاهد بودند سود‌آوری صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۱ باعث شد تا ۳۰ درصد به سفارشات حمل‌و‌نقل کانتینری اضافه شود و هفت میلیون teu کانتینر طی چند سال آینده وارد ناوگان کانتینری  خواهد شد.

 بدین ترتیب سرمایه گذاری هنگفتی در دوران رونق حمل‌و‌نقل کانتینری انجام شد که به نظر می‌رسد در دهۀ آینده صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری برای پُر کردن کشتی‌های نیمه خالی باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

از دید تحلیلگران لویدز‌لیست به نظر می‌رسد تعدادی از رقبا که به مجموعه‌ای از مشارکت‌ها و ایجاد ائتلاف‌ها تن داده و با آن‌ها گره خورده‌اند، از کار‌های گذشته خود اجتناب خواهند کرد.

در این ارتباط جمله "این دفعه  متفاوت است "سنگ نوشته‌ای است که روی مقبره بسیاری از تصمیمات سرمایه گذاری و ایجاد مشارکت حک  شده است، اما شرایط کار خودش را خواهد کرد.

حال باید دید که این نظم یعنی سرمایه گذاری بیشتر و تشکیل ائتلاف‌ها در صنعت حمل کانتینری پابرجا خواهد بود یا خیر؟

در سال پررونق ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ متصدیان حمل‌و‌نقلی که اجاره‌های بلند‌مدت بسته‌اند هدفشان کسب درآمد و تأمین منابع مالی با هر ظرفیت و هر قیمت بود، زیرا می‌خواستند  کشتی‌ها بیکار نباشند. حال باید دید آیا آن‌ها قادر هستند با کاهش تقاضا و محموله‌های کم، سود بیشتری به دست آورند.

تاریخ نشان می‌دهد که مدیران خطوط کشتیرانی کانتینری تمایل بیشتری به افزایش نرخ دارند تا اینکه بخواهند به رفاه جمعی و منافع مشتریان فکر کنند.

پاک کردن صورت مسأله  به زمان نیاز دارد، زیرا هنوز سرمایه گذاران می‌توانند انتظار دریافت سود سهام خوب خود را داشته باشند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که شرایط فوق‌العاده‌ای که از اوایل  سال ۲۰۲۰ برای حمل‌و‌نقل کانتینری تعریف شده است بالاخره شروع به از بین رفتن می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار