۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

۴.۵ میلیون کانتینر اضافی عامل اختلال در حمل‌ونقل دریایی سال ۲۰۲۳

۴.۵ میلیون کانتینر اضافی که در حال حاضر در پایانه‌ها و انبار‌ها در سراسر جهان به ویژه آمریکا و اروپا انباشته شده‌اند در سال ۲۰۲۳ بنادر جهان را تحت شعاع قرار می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۸۲۳

۴.۵ میلیون کانتینر اضافی عامل اختلال در حمل‌ونقل دریایی سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "آلن مورفی" مدیر‌عامل مؤسسه Sea-Intelligence با انتشار مقاله‌ای در سایت‌های خبری نوشت بنادر سراسر جهان حدود یک‌سال است که از تجمع کانتینر‌های اضافی شکایت دارند و کانتینر‌های انباشته شده در محوطه ترمینال‌ها، اسکله‌ها و بنادر به عنوان اختلال در زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا به شمار می‌روند.

اگرچه اخیراً بنادر برای جابه‌جایی و خالی کردن انبار‌ها از جعبه‌های اضافی کانتینر تلاش‌های زیادی را به کار بسته‌اند، اما تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی این مؤسسه بازگشت به حالت عادی را نمی‌تواند به درستی پیش‌بینی کند.

در ادامه این گزارش آمده است بنادر لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ از تابستان امسال  تهدید کرده‌اند از کانتینر‌های خالی هزینه‌های اضافی را برای ذخیرۀ کانتینر‌ها در بنادر دریافت می‌کند تا متصدیان حمل‌و‌نقل برای تخلیۀ کانتینر‌های اضافی  تشویق شوند، اما اینچنین نشد و علی‌رغم اعمال هزینه‌های اضافی اپراتور‌ها و صاحبان کالا نتوانسته‌اند نسبت به خالی کردن کانتینر‌ها اقدام کنند و این بنادر هنوز پُر از کانتینر‌های خالی است که در این ارتباط بنادر اکلند، کالیفرنیا، نیویورک و نیوجرسی وضعیت مشابهی را دارند.

"آلن مورفی" مدیر‌عامل Sea-Intelligence در این زمینه هشدار می‌دهد اگر موضوع جعبه‌های کانتینر اضافی تا اوایل سال آینده به حالت عادی بازنگردد شاهد انباشته شدن ۴.۳ میلیون TEU کانتینر اضافی فقط در بنادر آمریکای شمالی خواهیم بود.

"آلن مورفی" در ادامه می‌نویسد در سال ۲۰۲۱ که حمل‌و‌نقل کانتینری با کمبود شدید جعبه‌های خالی مواجه بود برای دریافت آن التماس می‌کردند به همین جهت مجبور شدند کانتینر‌های جدید را برای تولید در آسیا سفارش دهند که همۀ این‌ها در حال حاضر باعث دردسر زنجیرۀ تأمین کانتینر در اکثر کشور‌ها شده است.

نکته‌ای که باید یاد‌آور شوم این است که پیش از همه گیری کرونا حداکثر زمان حمل‌و‌نقل کانتینر در زمان‌های مختلف به طور متوسط ۴۵ روز بود که در فوریه سال ۲۰۲۲ این رقم حتی به ۱۱۲ روز رسید که بعد‌ها به ۸۸ روز کاهش یافت.

"آلن مورفی" پیش‌بینی می‌کند از آن جایی‌که زمان حمل‌و‌نقل کانتینر‌ها در حال حاضر کوتاهتر شده است این کانتینر‌های اضافی از زنجیرۀ تأمین خارج شده و در بنادر اروپا و آمریکا انباشته می‌شود.

این موضوع را مؤسسۀ Sea-Intelligence در فوریۀ سال جاری میلادی شناسایی کرد و از آن زمان بازگشت کُندتر جعبه‌های کانتینر به زنجیرۀ تأمین را بررسی کرد.  

پیش‌بینی کارشناسان این مؤسسه ۳.۵ میلیون TEU جعبۀ خالی بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ در مسیر اقیانوس آرام به تعداد جعبه‌های خالی کانتینر اضافه شود، زیرا شتابی برای خالی کردن جعبه‌های کانتینر از بنادر صورت نمی‌گیرد.

به هرحال داده‌های دریافتی حاکی است بنادری مانند نیویورک و نیوجرسی در تابستان امسال به اعمال هزینه‌های مازاد افزودند، اما با این حال جعبه‌های کانتینر در آنجا به وضوح دیده می‌شود و این بنادر در زمینۀ خارج کردن جعبه‌های خالی کانتینر نسبت به جعبه‌های کانتینر عقب‌تر هستند.

با توجه به اینکه کانتینر‌های بیشتری تا سال ۲۰۳۰ به سیستم حمل‌و‌نقلی اضافه خواهد شد با چالش بزرگ ۴.۵ میلیون کانتینر اضافی در سیستم حمل‌و‌نقل کانتینری جهان به ویژه در آمریکای شمالی مواجه خواهیم بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار