۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

بحران نفت و گاز و زمستان سرد‌ی که در انتظار آمریکا و اروپا‌ست

بحران نفت و گاز روسیه و غرب به نقطه اوج خود رسیده است. در صورت اعمال تحریم‌های نفتی و گازی روسیه علیه آمریکا و اروپا علاوه بر افزایش قیمت سوخت بدترین زمستان ۱۵ سال اخیر در انتظار این دو قاره خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۷۶۱

بحران نفت و گاز و زمستان سرد‌ی که در انتظار آمریکا و اروپا‌ست

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "میشل ویز بوکمن" تحلیلگر دریایی  طی گزارشی  به ارزیابی اثرات تحریم‌های نفتی و گازی روسیه، افزایش قیمت گازوئیل و نرخ اجارۀ نفتکش‌ها پرداخته و یاد‌آور شده است هر‌گونه کاهش انرژی از سوی روسیه علیه آمریکا و اروپا باعث افزایش نرخ اجارۀ نفتکش‌ها خواهد شد بر این اساس زمستان بی‌سابقه ۱۵ سال اخیر در انتظار اروپا و آمریکا خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است به گفته تحلیلگران کلارکسون در صورتی‌که در نتیجه تحریم‌ها ارسال محصولات پالایش شدۀ نفتی  به سراسر جهان در فواصل  طولانی صورت گیرد نرخ نفتکش‌های دور‌بُرد ممکن است تا ۲۵۰ هزار دلار در روز هم افزایش یابد.

از سوی دیگر "رابرت باگبی" رئیس Scorpio Tankers که  ۱۲۴ تانکر نفتی در اختیار دارد، گفت: در حال حاضر نرخ اجارۀ روزانۀ کوچکترین نفتکش‌ها که در حوزۀ اقیانوس اطلس تردد می‌کنند  از بیشترین ارقام برخوردار است.

وی به لویدز‌لیست گفت: اگر سرعت صعودی نرخ‌های اجارۀ تانکر‌ها به این شکل ادامه یابد چه تحریم از سوی روسیه باشد و یا غرب، پیش‌بینی می‌شود آمریکا و اروپا و شاید سایر کشور‌ها  بازهم زمستان معمولی نخواهند داشت.

به گفته وی در حال حاضر سفر تانکر‌های نفتی از سنگاپور به استرالیا با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به ماه گذشته به بالای ۴۶۰۰۰ دلار در روز رسیده است.

بر اساس ارزیابی کارشناسان ماجرای افزایش نرخ تانکر‌ها به ویژه تانکر‌های حمل گازوئیل به مداخله "جنیفر گرانهولم"  وزیر انرژی آمریکا بر‌می گردد که ده روز پیش به هفت پایگاه آمریکا نامه نوشت و از آن‌ها درخواست کرد به جای صادرات گازوئیل به بازار‌های آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا محصولات تولیدی خود  را در آمریکا ذخیره کنند.

مدیر شرکت کار‌گزار کشتی Poten & Partners نیز گفت: هرگونه کاهش در صادرات محصولات نفتی آمریکا باعث افزایش قیمت‌ها و نرخ نفتکش‌ها می‌شود.

وی افزود: کشور‌های آمریکای لاتین مقصد اصلی صادرات محصولات پالایش شده نفتی آمریکا هستند و هرگونه کاهش صادرات به این معنا است که این کشور‌ها باید از سایر منابع تغذیه شوند که همین کار افزایش نرخ‌ها را به همراه دارد.

"میشل ویز بوکمن" در ادامه گزارش می‌نویسد اروپا کمبود‌های خود را دارد و باید آن‌ها را چه از طریق گاز روسیه و یا فرآورده‌های نفتی سایر کشور‌ها تأمین کند که همین کار یعنی کمبود عرضه، روز به روز نرخ اجاره کشتی‌های نفتکش را  بالا می‌برد.  

اروپا در تلاش است قبل از ممنوعیت رسمی واردات از روسیه که از فوریه ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود خود را از عرصۀ محصولات نفتی روسیه دور کند البته ممکن است خاورمیانه و یا خاور دور بتواند عرضه خود را به اروپا و آمریکای لاتین افزایش دهد.

بر اساس آمار آژانس اطلاعات انرژی آمریکا صادرات گازوئیل و بنزین از آمریکا در ماه‌های جولای و آگوست به رکورد ۱.۵  میلیون بشکه در روز رسید.  همچنین صادرات بنزین نیز ۶۰۰۰۰ بشکه در روز بود.

در این ارتباط باید گفت: اگر تصمیم وزیر انرژی آمریکا مبنی بر ذخیرۀ فرآورده‌ها در آمریکا و جلوگیری از صادرات آن عملی شود خطر اختلال بیش از پیش در عرضه وجود خواهد داشت.

در ادامه گزارش آمده است تحلیلگر کلارکسون در این ارتباط این احتمال را مطرح کرد که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از سوی روسیه می‌تواند نرخ نفتکش‎‌های بزرگ سازگار با محیط زیست را به بالاترین حد خود برساند، زیرا اتحادیه اروپا برای تولید انرژی جایگزین گاز به فرآورده‌های نفتی نیاز شدید دارد.

پالایشگاه‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال حاضر به اندازه کافی گازوئیل و بنزین برای پاسخگویی به تقاضا تولید نمی‌کنند، کافی است اشاره کنیم که روسیه در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۰ درصد گازوئیل وارداتی اتحادیه اروپا تامین کرد. بدین ترتیب تحریم‌هایی که از ۵ فوریه ۲۰۲۳ آغاز می‌شود فشار بیشتری را برای تأمین انرژی به آمریکا و اروپا وارد خواهد کرد هرچند ممکن است هند و خاورمیانه و کشور‌های خلیج فارس این شکاف را پُر کنند.

ارزیابی تحلیلگران بورس بالتیک نیز نشان می‌دهد گازوئیل و سوخت جت از خاورمیانه به اروپا حمل می‌شود که نرخ روزانه آن‌ها روز به روز در حال افزایش است و در این هفته نرخ اجاره هر نفتکش به ۵۰۰۰۰ دلار در روز رسید.

به گفته تحلیلگران بالتیک دستیابی تانکر‌های نفتی به این رقم از اجاره، بالاترین میزان از جولای ۲۰۱۸ تا به حال است.

 تهاجم روسیه به اوکراین به افزایش نرخ روزانه نفتکش‌ها کمک کرد و در کنار آن به رشد تقاضای جهانی نفت همراه با افزایش قیمت آن منجر شد.  حال این پرسش مطرح است که کُندی عرضه و تقاضا در کشور‌های کلیدی مصرف کننده نفت چه تأثیراتی بر کشور‌هایی مانند چین خواهند گذاشت، این موضوع هنوز مشخص نیست.

در پایان این گزارش به این نکته از "رابرت باگبی" اشاره می‌کنم که افزایش نرخ‌های اجاره نفتکش‌ها در پی حمله روسیه به اوکراین به غیر از چین تأثیر خود را بر تمام نقاط جهان خواهد داشت که پس از محدودیت‌های همه‌گیر کرونا خسارت زیادی بر اقتصاد جهانی تحمیل کرد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و مشاهده کرد که اروپا و آمریکا برای جلوگیری از بحران فزایندۀ انرژی و مقابله با زمستان سردی که در انتظار شهروندان آنهاست چه تدابیری اتخاذ خواهند کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار