۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

تداوم هوای خرماپزان در مناطق ساحلی خوزستان/اختلال جدی در زندگی عادی مردم

تداوم هوای گرم و شرجی نفسگیر که در اصطلاح محلی ساکنان مناطق ساحلی خوزستان به آن گرمای "خرما پزان " می‌گویند شرایط بسیار سختی را برای مردمان این مناطق رقم زده و سبب اختلال جدی در زندگی معمول و عادی مردم شده است.
کد خبر: ۹۳۷۲۸

تداوم هوای خرماپزان در مناطق ساحلی خوزستان/اختلال جدی در زندگی عادی مردم

به گزارش خبرنگار مانا گرمای خرماپزان از اوایل هفته جاری در مناطق ساحلی خوزستان حاکم شد و هواشناسی پیش بینی کرده تا پایان هفته جاری همچنان در مناطق ساحلی استان جولان دهد.

امسال گرما و شرجی طاقت فرسا و نفسگیر در مناطق ساحلی خوزستان بیشتر از سال‌های گذشته خودنمایی کرده به گونه‌ای که برخی شهروندان ساکنان شهر‌های ساحلی مداومت و پایداری چنین شرایط جوی را کمتر به یاد دارند.

هر چند گرمای خرماپزان برای نخیلات مناطق ساحلی خوزستان بسیارمفید است، ولی برای شهروندان آزاردهنده و طاقت فرسا است.

بسیاری از ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان به دلیل شرایط سخت  کمتر از منازل خارجی می‌شوند و در طول روز اغلب خیابان‌های تجاری بخصوص شهر‌های بندری و ساحلی خرمشهر، ماهشهر و آبادان خلوت است.

برخی شهروندان مناطق ساحلی خوزستان نیز راه  سفر را در پیش گرفتند تا قدری از آلام خود بکاهند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در روز‌های اخیر میزان رطوبت در شهر‌های ساحلی خوزستان بین ۸۰ تا ۹۵ درصد است و دمای هوا نیز بین ۴۵ تا ۴۸ درصد متغیر بوده است.

محمد سبزه زاری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: نسیم دریا به خشکی و استقرار و تقویت سامانه پرارتفاع جنب حارّه‌ای سبب شکل گیری چنین شرایط جوی در مناطق ساحلی خوزستان شده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته نیز وقوع دمای بالای ۵۰ درجه همراه با رطوبت ۹۰ درصدی در شهر‌های ساحلی خوزستان تکرار شده است افزود: تابستان امسال مداومت هوای گرم و شرجی بیشتر از سال‌های گذشته در مناطق ساحلی خوزستان خودنمایی کرده است.

سبزه زاری افزود: نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد از ابتدای هفته آینده با تغییر الگوی نقشه هواشناسی، دمای هوا به طور نسبی کاهش می‌یابد و درصد شرجی هوا نیز کمتر خواهد شد، ولی با این حال هوا گرم همچنان در منطقه حکم فرما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مانا در روز‌های اخیر که مصرف برق از حد معمول و متعارف بیشتر شده مواردی از قطع برق در برخی شهر‌های ساحلی خوزستان گزارش شده است.

افزایش مصرف برق بخصوص در ساعات پیک مصرف و گرمای شدید، ضریب تاب آوری شبکه توزیع برق در شهر‌های ساحلی خوزستان را کاهش داده است و همین مسأله سبب قطعی برق در شهر‌های ساحلی خوزستان شده است.

شرکت توزیع برق خوزستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان مناطق ساحلی خواسته است از وسایل پُرمصرف برق در ساعات پیک استفاده نکنند تا شرایط پایداری و تاب اوری شبکه توزیع بهبود یابد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان با اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی در شهر‌های ساحلی خوزستان از دستگاه‌های اجرایی و امدادی خواسته است با توجه به شرایط سخت آب و هوایی، سطح خدمت رسانی به شهروندان را افزایش دهند.

مراکز بیمارستانی و درمانی در شهر‌های ساحلی خوزستان در روز‌های اخیر شاهد پذیرش بیماران مبتلا به گرمازدگی بوده‌اند.

مرکز بهداشت خوزستان به  شهروندان مناطق ساحلی توصیه کرده از قرار گرفتن طولانی مدت در فضای باز و آفتابی خودداری کرده، ورزش‌های صبحگاهی را در فضای بیرون از منزل انجام ندهند و بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و عروقی و آلرژی از منازل خارج نشوند.

هوای گرم در مناطق ساحلی خوزستان تا اواخر آبان ماه ادامه دارد و استفاده از وسایل سرمایشی نیز تا آذر ماه کم و بیش از تداوم خواهد یافت.

مناطق ساحلی خوزستان به علت خشکسالی شدید و بی سابقه، کاهش منابع آب و گرمای شدید، ماه‌های سختی را سپری کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار