۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
گزارش عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دولت ۲/مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

اشتغال به کار ۲۰۰۰ ایرانی در ساخت ۴ فروند کشتی داخلی

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاورد‌های این گروه در دولت سیزدهم گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن تامین نیاز‌های ناوگان با استفاده از پتانسیل تولیدکنندگان داخلی، اقدام به سفارش کشتی به سازندگان داخلی نموده که بر این اساس، با ساخت چهار فروند کشتی در داخل کشور، مجموعاً دو هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۷۱۲

اشتغال به کار ۲۰۰۰ ایرانی در ساخت ۴ فروند کشتی داخلی

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس‌خیابانی که به مناسبت گرامی‌داشت هفته دولت سخن می‌گفت، ضمن تشریح عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، از تدوین و اجرای برنامه راهبردی ۵ ساله در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه همه جانبه فعالیت این گروه خبر داد و تصریح کرد: از سال گذشته که نسخه اول سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده، همواره سعی بر این بوده که برنامه‌های توسعه‌ای گروه کشتیرانی به نحوی که قابل اجرا و عملیاتی باشد، در سند دیده شود.

توسعه ناوگان، اولویت اول کشتیرانی در دولت سیزدهم

وی مهم‌ترین اولویت در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی چند سال آینده را توسعه ناوگان دانست و تاکید کرد: این اولویت در کنار امور جاری و عملیاتی گروه در دستور کار قرار دارد؛ این در حالی است که در حال حاضر میانگین سن ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هجده سال است و اگرچه میانگین سن ناوگان جهانی نیز همین حدود است؛ اما با توجه به وظیفه ملی که ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، لازم است به موقع و در راستای انجام تعهدات ملی، ناوگان به روزرسانی و جوان سازی شود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: برای توسعه ناوگان، نیاز به ساخت و خرید کشتی به صورت همزمان و فروش کشتی­های کهنه به بهترین شکل وجود دارد؛ ضمن اینکه طبق برنامه، توسعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شامل توسعه در حوزه‌های کانتینر، حمل فله، ابنیه و زیرساخت‌های فنی و حتی کریدور  نیز می‌شود.

الحاق ۴ فروند کشتی ساخت داخل و افزایش ۴۰ درصد به ظرفیت حمل بار

وی با تاکید بر اینکه تا کنون و بر اساس سند چشم انداز ۵ ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چندین پروژه توسعه‌ای فعال شده است، گفت: در بُعد ساخت کشتی در داخل کشور، ساخت چهار فروند شناور جهت الحاق به ناوگان کشتیرانی دریای خزر در یارد‌های داخلی آغاز شده است که با اضافه شدن این شناور‌ها به ناوگان، ۴۰ درصد به ظرفیت حمل کانتینری کشتیرانی در دریای خزر افزوده می‌شود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: در حال حاضر ظرفیت حمل کانتینری کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت کشتیرانی دریای خزر و در این دریا، حدود ۷۰ هزار TEU در سال است که با ورود چهار فروند کشتی ساخت داخل، این رقم به ۱۰۰ هزار TEU در سال افزایش می‌یابد.

سفارش ساخت داخل دو فروند شناور خدمات عمومی

مدرس‌خیابانی در رابطه با الحاق شرکت کشتی سازی اروندان به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: این الحاق، تکمیل کننده زنجیره ارزش و تولید در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است؛ به نحوی که در حال حاضر فرآیند نقل و انتقال شرکت اروندان به گروه انجام شده است، ضمن اینکه برنامه‌ریزی لازم جهت توسعه این شرکت صورت گرفته و به‌زودی، فعالیت‌ها در این حوزه نیز آغاز خواهد شد.

وی در این رابطه توضیح داد: شرکت اروندان قرار است فعالیت خود را با ساخت دو فروند شناور خدمات عمومی که مورد نیاز شرکت­های تابعه گروه کشتیرانی است، آغاز کند که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قرارداد ساخت این دو فروند نیز در انتهای شهریور منعقد می‌شود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به روزرسانی زیرساخت‌های شرکت اروندان در دست انجام است، تصریح کرد: با توجه به قرار داشتن یارد کشتی سازی اروندان در استان خوزستان مقرر شده، تعمیرات سفری ناوگان در این استان به این شرکت منتقل شود.

افزایش ۴۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری ناوگان علیرغم تحریم‌های ظالمانه

مدرس‌خیابانی از دیگر دستاورد‌های قابل توجه گروه کشتیرانی در راستای اجرای دو راهبرد «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» و «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری را سفارش ساخت کانتینر به تولیدکنندگان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور موفق شدیم به کمک یکی از شرکت‌های داخلی، حدود هزار TEU کانتینر استاندارد معادل ۵۰۰ دستگاه کانتینر ۴۰ فوتی را با موفقیت تولید کنیم که بخش اعظم این کانتینر‌ها تحویل شده و مابقی نیز، در حال تحویل است؛ ضمن اینکه بخش اعظمی از این کانتینر‌ها به حوزه کریدور شمال- جنوب و دریای خزر اختصاص پیدا کرده و به حوزه خزر منتقل شده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین از افزایش ۴۰ هزار TEU به این ناوگان علیرغم تحریم­های ظالمانه خبر داد و گفت: سفارش ساخت ۱۰۰۰ کانتینر ۴۰ فوتی به سازندگان داخلی داده شده و قرارداد‌های مرتبط با آن منعقد شده است.

 وی تاکید کرد: با توجه به نیاز گروه کشتیرانی به کانتینر‌های نو، با شش شرکت بزرگ داخلی تفاهم نامه ساخت کانتینر امضا شده که بخشی از این تفاهم نامه‌ها نیز اجرایی شده است.

تامین ۸۰ درصد نیاز‌های ناوگان از داخل کشور

وی یکی از دیگر از دستاورد‌های قابل توجه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را طی سال گذشته، تامین بیش از ۸۰ درصد از نیاز‌های ناوگان از داخل کشور دانست و اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی طولانی مدت و منسجمی که صورت گرفته، طی سال گذشته نیاز‌های ناوگان به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از تولیدات داخلی  و از بازار داخلی کشور تامین شد که شامل تمامی نیازمندی‌های ناوگان از جمله سوخت، ملزومات، قطعات یدکی، تعمیرات سفری، تعمیرات ادواری، کلاس کشتی ها، پرچم و آموزش بوده است.

اشتغال دوهزار نفر در ساخت 4 فروند کشتی

مدرس‌خیابانی در خصوص توجه به موضوع اشتغالزایی از سوی گروه کشتیرانی در شرایط تحریم‌های ظالمانه نیز اشاره‌ای داشت و در این باره گفت: با ساخت چهار فروند کشتی که پیش از این به آن‌ها پرداخته شد، پیش بینی می‌شود مجموعاً دو هزار نفر برای ساخت این چهار فروند کشتی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.

وی افزود: همچنین ده‌ها کارگاه مختلف و تامین کننده متنوع در جنوب و شمال کشور، در این پروژه‌ها مشارکت مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت؛ ضمن اینکه ۱۰۰ درصد شناور‌هایی که امکان تعمیر آن‌ها در داخل فراهم باشد، با استفاده از ظرفیت داخل کشور تعمیر می‌شوند.

مدرس خیابانی ادامه داد: در عین حال، برای آن بخش از شناور‌هایی که امکان تعمیر آن‌ها در داخل وجود ندارد، تلاش می‌شود تا با تجهیز و تقویت امکانات مرتبط با تعمیرات در داخل کشور، حداکثر تعمیرات را در داخل کشور انجام دهیم.

وی ادامه داد: با حذف حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان دریایی خارجی، هم اکنون ۳۷۰۰ نفر از کادر دریایی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را جوانان ایرانی تشکیل می‌دهند و تعداد کارکنان خارجی به صفر نزدیک شده است؛ بدیهی است در برخی از مواقع، به دلیل موضوعاتی همچون شیوع بیماری کرونا، ویزا و پاسپورت ممکن است به صورت موقت، از کارکنان خارجی در سفر‌های خارجی استفاده شود که این میزان، حداکثر یک درصد و معادل حداکثر ۴۰ نفر در کل بدنه ۳۷۰۰ نفری ناوگان است.

مدرس خیابانی تاکید کرد: طی دو سال گذشته توانستیم با استخدام نیروی کار داخلی، نیروی خارجی فعال در ناوگان را به نزدیک صفر برسانیم.

ثبت رکورد حمل ۲۷ میلیون تن بار در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جمله دستاورد‌های مهم این گروه را طی سال ۱۴۰۰ که به احتمال فراوان در سال جاری نیز تکرار خواهد شد، دستیابی به رکورد حمل ۲۷ میلیون تن کالا اعلام و خاطرنشان کرد: این رکورد تاریخی با بهره‌گیری از ۱۴۰ فروند شناور ملکی این گروه به دست آمده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که به علت تحریم ها، تامین سوخت از مبادی خارجی با دشواری مواجه بود که بر این اساس، با نگاه ویژه‌ای که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تامین نیاز‌های ناوگان از داخل کشور داشته است، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی موفق شدیم تا ۱۰۰ درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل تامین کنیم؛ به نحوی که هم اکنون، کلیه سوخت مورد نیاز شناور‌هایی که به ایران تردد دارند، با همکاری تنگاتنگ با وزارت نفت و پالایشگاه‌های داخلی، در داخل کشور تامین می‌شود.

حمل ۳۰۰ دستگاه کانتینر کالای ترانزیتی روسیه 

وی مأموریت مهم گروه کشتیرانی طی سال جاری را احیای کریدور شمال-جنوب اعلام کرد و گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شد از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۳۰۰ دستگاه کانتینر کالای ترانزیتی روسیه را به این کشور حمل کند.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل بار با احیای کریدور شمال- جنوب

مدرس خیابانی تصریح کرد: با احیای کریدور شمال-جنوب هزینه حمل کالا نسبت به مسیر کانال سوئز تا ۳۰ درصد و زمان حمل آن تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد که امیدواریم در این زمینه نیز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگ زرین دیگری ثبت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار