۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

اُفت بی‌سابقه ۴۴ درصدی نرخ حمل کشتی‌های فله‌بر و ۴۰ درصدی حمل کانتینر

کاهش ۴۴ درصدی نرخ کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز به پایین‌ترین سطح در ۲۷ ماه گذشته رسید، نرخ کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز از ابتدای  ماه جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل تا‌کنون ۸۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر نرخ حمل کانتینر از ابتدای سال جاری میلادی  با ۴۰ درصد اُفت مواجه شده است.
کد خبر: ۹۳۷۱۱

اُفت بی‌سابقه ۴۴ درصدی نرخ حمل کشتی‌های فله‌بر و ۴۰ درصدی حمل کانتینر


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسۀ لویدز‌لیست؛ نرخ روزانۀ کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز در پایان روز ۲۶ آگوست در مقایسه با هفتۀ قبل از آن با ۴۴ درصد کاهش به ۳۴۱۳ دلار در روز رسید که این رقم کمتر از هزینه‌های عملیاتی این نوع کشتی‌هاست و از ۲۹ می ۲۰۲۰  تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

بر اساس تحلیل گزارشگران لویدز‌لیست بازار در حالی شاهد پایین آمدن نرخ  کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز است که به نظر می‌رسد کاهش ازدحام بنادر و حمل غلات از اوکراین منجر به افزایش نرخ روزانۀ این قبیل کشتی‌ها شود، اما چنین نشد و فعالان  بازار این قبیل کشتی‌ها با نرخ روزانۀ کمتر از ۴۰۰۰ دلار دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس یافته‌های لویدز‌لیست ۸۲ کشتی فله‌بر با محموله‌های ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار DWT بین ۲۴ فوریه تا ۳۱ جولای بنادر روسیه را ترک کرده‌اند.

در این گزارش آمده است به نظر می‌رسد کاهش تولید فولاد بیشترین تأثیر را بر بازار کشتی‌های کیپ سایز گذاشته است، زیرا بر اساس آخرین آمار تولید فولاد جهانی در ماه جولای با ۶.۵ درصد کاهش  به ۱۴۹ میلیون تُن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رسید.

از سوی دیگر  تولید فولاد چین  نیز با کاهش ۶.۴ درصدی به ۸۱ میلیون تُن رسید که در حال حاضر رکود بر بازار جهانی فولاد حاکم شده و با کاهش تولید مواجه شده است.

در این راستا گزارش‌های غیر مستندی دریافت شده که غول معدنی برزیل شرط‌های جدیدی را برای کشتی‌های اجاره‌ای تعیین کرده بدین معنی که از کشتی‌هایی که به بنادر روسیه سفر می‌کنند برای حمل محصولات معدنی استفاده نشود.

 از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین باعث شده ۴۰ میلیون تُن سنگ آهن برزیل  که قرار بود به اوکراین حمل شود در شرایط ناامید کننده‌ای قرار گرفته و یکی از دلایل کاهش نرخ‌های کشتی‌ها همین مورد باشد.

در ارتباط با کاهش نرخ روزانۀ کشتی‌های فله‌بر به خصوص  کیپ سایز کارگزاری کشتی Braemar گفت: متاسفانه نرخ‌های کشتی‌های فله در حال سقوط آزاد است و مالکان در تلاش برای راه حلی به منظور غلبه بر چرخۀ کاهش فعلی هستند، اما کمتر موفق می‌شوند، زیرا کاهش نرخ‌ها پیشی گرفته و در صورت ادامه این روند بخش فله با زیان و خسارت مواجه خواهد شد و هزینه‌ها کمتر از فایده خواهد بود.

گزارشگر لویدزلیست در پایان این گزارش می‌نویسد در حالی نرخ روزانه کشتی‌های کیپ سایز به کمتر از ۴۰۰۰ دلار در روز رسیده که قرارداد‌های بلند مدتی برای سه ماهه سوم و چهارم با نرخ‌های بالای ۲۰ هزار دلار منعقد شده است که این کار شرایط را  برای آینده کشتی‌های فله بر بسیار مشکل می‌کند.

 به هر حال اپراتور‌ها و مالکان کشتی نگران کاهش نرخ در ماه‌های آینده تا اوایل اکتبر هستند.
اُفت بی‌سابقه ۴۴ درصدی نرخ حمل کشتی‌های فله‌بر و ۴۰ درصدی حمل کانتینر

کاهش نرخ‌های حمل کانتینری

نرخ‌های حمل کانتینر نیز بر اساس شاخص‌های اعلام شده از سوی مؤسسه SCFI از ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. گزارش لویدز‌لیست در این زمینه حاکی است نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در هفتۀ منتهی به ۲۶ آگوست در بازار شانگ‌های با ۸ درصد سقوط مواجه شد.

بیشترین کاهش نرخ حمل در مسیر‌های آسیا-اروپا بود که با کاهش ۱.۲ درصدی به ازای هر TEU  به ۵۱۳۴ دلار در روز رسید که از ماه جولای تاکنون بی سابقه بود.  

نرخ حمل کانتینری در مسیر‌های جنوب شرقی آسیا به  آمریکا  با شرایط بهتری مواجه بود و با ۲.۱ درصد کاهش روزانه به ۸۸۰۱ دلار در هر TEU رسید.

نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر به مقصد اروپا نیز با نرخ‌های پایین‌تری همراه بود. به گونه‌ای که از مسیر‌های آسیا  به  شمال اروپا و مدیترانه هر دو با هفت درصد کاهش به ترتیب به ۴۴۴۱ دلار و ۵۰۷۱ دلار به ازای هر TEU در روز رسید.

بر این اساس شاخص‌های حمل کانتینر به غیر از یک مورد که در ابتدای ژوئن صورت گرفت هر هفته نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

داده‌های مؤسسه Shifl نشان می‌دهد که نرخ حمل کانتینر از چین به آمریکا برای اولین بار به زیر ۵۰۰۰ دلار در هر TEU رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود که این نرخ‌ها در ماه سپتامبر به ۴۹۰۰ دلار در هر TEU برسد که نسبت به نرخ حمل کانتینر در سپتامبر ۲۰۲۱ که ۱۷۵۰۰ دلار بود ۷۲ درصد کاهش نشان خواهد داد.

"Shabsie Levy" مدیر اجرایی Shifl گفت: اگرچه  نرخ‌های نقدی در حال کاهش هستند، اما بیش از سه برابر بیشتر از همه گیری دوران کرونا است.

"پیتر ساند" تحلیلگر ارشد Xeneta گفت: شش ماهه دوم سال ۲۰۲۲ این بار برای حمل‌ونقل کانتینری متفاوت خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بی اطمینانی بر بازار کانتینر حاکم است که این  موضوع به وضعیت اقتصادی جهانی بستگی دارد و سوال همه دست اندرکاران حمل‌و‌نقل دریایی است که این وضعیت به کجا ختم خواهد شد و قیمت‌ها به کجا می‌روند؟

تحلیلگر مؤسسه MSI در این ارتباط یاد‌آور شد: شرایط در بازار کانتینری غیر عادی است و هیچ پیش‌بینی برای افزایش نرخ حمل‌و‌نقل یا ثبات آن‌ها وجود ندارد.

این مؤسسه پیش‌بینی کرد در هفته‌های آتی نرخ حمل نقدی بیش از این کاهش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار