۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

اتمام مطالعات تهیه شناسنامه زیست محیطی ۸ جزیره خلیج فارس

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اتمام مطالعات تهیه شناسنامه زیست محیطی هشت جزیره خلیج فارس در قالب دو فاز خبر داد.
کد خبر: ۹۳۶۵۷

اتمام مطالعات تهیه شناسنامه زیست محیطی ۸ جزیره خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مانا، محمد طالبی متین در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا در خصوص تعداد جزایر خلیج فارس که قرار است شناسنامه زیست محیطی برای آن‌ها تعیین شود، گفت: در کل خلیج فارس حدود ۸۵ جزیره وجود دارد که از این تعداد ۵۵ جزیره که ۶۰ درصد این تعداد را تشکیل می‌دهد به کشور ایران تعلق دارد.
مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته بنا به اولویت برای تمام ۵۵ جزیره واقع در آب‌های کشورمان، شناسنامه زیست محیطی تهیه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه فاز نخست مطالعاتی تهیه شناسنامه برای جزایر هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک به اتمام رسیده است، اظهار داشت: فاز دوم طرح مطالعاتی در جزایر هندورابی، فارور، بنی فارور و سیری نیز در حال انجام است که هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
وی خاطرنشان ساخت: تهیه شناسنامه زیست محیطی برای جزایر کیش و قشم نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد و این امر خارج از مسئولیت‌های سازمان مناطق آزاد خواهد بود.
طالبی متین در ادامه با اشاره به سه پهنه آبی کشور شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان گفت: ایران با احتساب جزایر شش هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول خط ساحلی دارد و از لحاظ تنوع زیستی جزء ۲۰ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود فوک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر و وجود اکوسیستم‌های منحصر به فردی مانند آبسنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرا، سواحل صخره‌ای و سواحل جذر و مدی در جنوب کشور، تصریح کرد: با این وجود سه پهنه آبی کشور با چالش‌های زیادی مواجه هستند که بهتر شدن وضعیت این پهنه‌ها به اقدامات چندین ساله نیاز دارد.
به گفته وی، در دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی اصلاحاتی در راستا حل چالش‌های زیست‌بوم‌های دریایی انجام و برنامه‌هایی نیز مدون شده است تا بتوانیم در مدت چهار سال محیط زیست دریایی را به وضعیت خوبی برسانیم.
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به چالش‌ها اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث افزایش درجه دما و بالا آمدن سطح آب و افزایش دی‌اکسید کربن شده که مشکلات بسیاری را برای دریا‌ها ایجاد کرده است.
وی از دیگر چالش‌ها به فعالیت صیدی و صیادی اشاره کرد و گفت: صید و صیادی به طور جدی تنوع زیستی را تهدید می‌کند؛ استفاده از ادوات نامناسب و روش صید مخرب نیز باعث افزایش این آسیب‌ها می‌شود.
طالبی متین در ادامه گفته‌های خود به انجام گشت ساحلی و فراساحلی در آب‌های کشور در دو فصل گرم و سرد سال اشاره کرد و گفت: آخرین گشت در سال ۱۳۸۴ انجام شده بود که به علت تغییر دولت و سیاست‌های موجود به‌صورت مرتب پیگیری نشد، اما در دولت جدید این پایش‌ها از سر گرفته شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار