۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

شناسایی ۱۰ منطقه برای اسقاط شناور‌های فرسوده/ وجود ۲۰۰ فروند شناور مغروق در آب‌های کشور

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر ۱۵۰ فروند شناور در اروند‌ رود غرق هستند و ۳۰ تا ۴۰ شناور دیگر در سواحل خلیج فارس و دریای خزر هستند که ضوابط خارج سازی آن‌ها را آغاز کرده ایم.
کد خبر: ۹۳۶۵۰

شناسایی ۱۰ منطقه برای اسقاط شناور‌های فرسوده/ وجود ۲۰۰ فروند شناور مغروق در آب‌های کشور

به گزارش خبرنگار مانا، امید صدیقی امروز در نشست خبری از جمله مهمترین مشکلات آلودگی‌های نفتی خلیج فارس را خطوط فرسوده انتقال نفت اعلام کرد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شد نوسازی خط لوله سکوی ابوذر به جزیره خارگ است که بخش زیادی از آلودگی بخش ما از آن نشأت می‌گرفت.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: در واقع ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی‌های دریایی از حوزه‌های خشکی وارد دریا می‌شود، یک بخش آن تخلیه فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و پساب‌های کشاورزی است که کنترل آن‌ها نیازمند یک مدیریت یکپارچه است.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر برنامه‌های پایش حوضه‌های آبی آغاز و اطلاعات خوبی جمع‌آوری شده است که بر اساس آن ترکیبات پسماند‌ها مشخص و مناطق بحرانی هم شناسایی شدند، اینکه چقدر فاضلاب تولید و چقدر تصفیه می‌شود هم مشخص شده است و اینکه طرح‌های فاضلاب چقدر پیشرفت داشته اند.
صدیقی افزود: گاهی هم آلودگی با منشاء دریا است، البته در این زمینه در خزر چالش ما در بخش ایرانی کمتر است و بیشتر کشور‌های همسایه آن را آلوده می‌کنند، اما در جنوب که ما و هفت کشور دیگر در جوار خلیج فارس هستیم این چالش بیشتر است، یکی از بحث‌ها در این پهنه آبی استخراج، حمل، پالایش نفت و گاز و فرآورده‌های آن‌ها است که در این راستا نیازمند همکاری نزدیک با وزارت نفت هستیم که تا حد امکان آلودگی نفتی را کاهش دهیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: در حال حاضر ۱۵۰ فروند شناور در اروند رود غرق هستند و ۳۰ تا ۴۰ شناور دیگر در سواحل خلیج فارس و دریای خزر هستند که ضوابط خارج سازی آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.
به گفته وی، در این راستا کار پایش، نظارت و ممیزی تأسیسات نفتی و خطوط لوله انجام و استاندارد‌ها ابلاغ شده است، در سواحل نیز اسکله‌ها و بنادر پایش می‌شوند و مشکلات به آن‌ها اعلام می‌شود و اگر این مشکلات را برطرف نکنند سازمان محیط زیست مجوز فعالیتشان را تایید نخواهد کرد.
صدیقی در ادامه به شناور‌های فرسوده و اسقاط کشتی‌ها اشاره کرد و گفت: بحث شناور‌های فرسوده مشکل دیگر ما است که ضوابط و دستورالعمل‌های آن همچنین درباره اسقاط کشتی‌ها تهیه و ابلاغ شده است، اسقاط کشتی‌ها به صورت پراکنده انجام می‌شود، اما اکنون نظام‌مند شده است.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: ضوابط مناطق اسقاط مشخص شده و ۱۰ منطقه برای این کار مشخص، ارزیابی و اعلام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار