۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

عصر طلایی، اما رو به افول کشتی‌های نفتکش جهان

اگرچه بحران اوکراین باعث شد تا در سال ۲۰۲۲ عصر طلایی برای تانکر‌های نفتی رقم زده شود، اما اوراق نفتکش‌هایی که در حال حاضر در بازار جهانی فعالیت می‌کنند و قرار است در آینده اوراق شوند، یکی از موضوعات اصلی پرچالش صنعت حمل‌و‌نقل دریایی در اینده است که از دید کارشناسان دوران افول نامیده می‌شود.
کد خبر: ۹۳۵۴۱

عصر طلایی، اما رو به افول کشتی‌های نفتکش جهان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا خبرگزاری رویترز به نقل از مؤسسه Castor Group گزارش داد: تخریب و اوراق کشتی‌های نفتکش بزرگ که در حال حاضر درآمد روزانه آن‌ها به حداقل ۳۵ هزار دلار افزایش یافته در چند سال آینده، یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت حمل‌و‌نقل خواهد بود، زیرا با افزایش سن ناوگان، لزوم جایگزینی کشتی‌ها با کشتی‌های نفتکش جدید همچنین کاهش سفارش ساخت آن‌ها دوران افول چنین نفتکش‌هایی فرا می‌رسد. ناگفته نماند در سال ۲۰۲۱ اکثر مالکان نفتکش‌ها با تحمل خسارت ناشی از کمبود تقاضا  ترجیح دادند کشتی‌های خود را به دست اوراق‌چی‌های بنگلادشی و پاکستانی بسپارند.

بر اساس پیش‌بینی مؤسسۀ Castor Group هزینه‌های سرسام‌آوری که نفتکش‌ها در حال حاضر با آن مواجه‌اند امکان سفارش جدید را با توجه به جایگزینی سوخت‌های سبز کمتر می‌کند.

بر این اساس قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ حداقل ۲۵ درصد از نفتکش‌های افراماکس اوراق شوند از سوی دیگر سرمایه‌گذاری برای ساخت چنین نفتکش‌هایی هم روز به روز خاصیت خود را از دست می‌دهد.

بر اساس تحلیل کارشناسان مؤسسه Castor Group در صورتی‌که جنگ اوکراین و روسیه اتفاق نمی‌افتاد و قیمت نفت بالا نمی‌رفت با توجه به  ضرر و زیان ناوگان نفتکش در سال ۲۰۲۱ بدون شک تانکر‌های نفتی بیشتری به یارد‌های اوراق راهی می‌شدند.

در ادامه این گزارش آمده است جنگ اوکراین تحولات زیادی را در الگو‌های تجارت دریایی بوجود آورد که با افزایش قیمت نفت خام، تقاضا در بخش نفتکش‌ها نیز بالا رفت.  به گونه‌ای که تا اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۲ این تقاضا به ۳۰ درصد رسید و درآمد مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌ها به شدت بالا رفت. اما وجود نفتکش‌هایی با سن بالا در ناوگان  و لزوم اوراق آن‌ها در آینده، چشم انداز این ناوگان را با ابهام مواجه می‌کند.

پیش‌بینی تحلیلگران Castor Group نشان می‌دهد که عصر طلایی ناوگان نفتکش جهان کم‌کم رو به افول خواهد گذاشت، زیرا با ورود کشتی‌های گازبر و سوخت‌های سبز ضمن اینکه از سفارش ساخت نفتکش‌هایی با مدل‌های موجود کاسته می‌شود بلکه باید بسیاری از آن‌ها به یارد‌های اوراق اعزام شوند.

در این راستا بانک DNB نر‌وژ با انتشار گزارشی اعلام کرد ثبت سفارش برای ساخت نفتکش‌های جدید از ۵.۱ درصد به ۴.۷ درصد در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲  کاهش یافته است و به علت شرایط نظارتی سخت‌تر و هزینه‌های سوخت بالاتر مالکان تمایلی به سفارش‌های جدید ندارند و از ساخت کشتی‌های حامل ال ان جی استقبال می‌کنند که با حمایت دولت‌ها و بانک‌ها نیز همراه است.  

اگرچه در حال حاضر نرخ روزانه نفتکش‌هایی که دارای قرار‌دا‌های بلندمدت برای حمل هستند برای سال‌های آینده به شدت بالا نشان داده می‌شود، اما این موضوع نمی‌تواند مانع اوراق و کاهش تعداد نفتکش‌های فرسوده ناوگان شود.  

در اینجا بد نیست اشاره شود قرارداد نرخ روزانه نفتکش‌های افراماکس برای یک‌سال آینده ۴۱۴۰۰ دلار در روز و ۵۴۴۰۰ دلار در روز برای سال ۲۰۲۴ و ۶۰۷۰۰ دلار در روز برای سال ۲۰۲۵ منعقد شده است.

تحلیلگران Castor Group در پایان این گزارش با اشاره به اینکه تانکر‌های نفتکش فعلی آیندۀ قابل پیش‌بینی ندارند و باید و با کشتی‌های جدید و سوخت‌های سبز جایگزین شوند، یادآوری کرد اوراق کشتی‌های نفتکش در سال‌های آینده یکی از مهم‌ترین موضوعات پرچالش صنعت حمل‌و‌نقل دریایی پس از بازگشایی کانال سوئز از سال ۱۹۷۶ تا‌کنون خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار